Upcoming
2025
06.28Sat
07.27Sun.
parcel
Open on Wed - Sun
14:00 - 19:00
Closed on Mon, Tue, National Holidays
Opening reception on June 27th, Fri. 18:00-21:00
DIEGO
details - JP
この度、parcelではDIEGOによる個展「WRITER IN THE DARK」を開催いたします。
DIEGOは、都市にひそむ構造や風景の「隙間」に目を向け、絵画やインスタレーションを通じて、そうした見過ごされがちな場所に新たな意味を与える実践を続けてきました。錆びた壁や資材置き場、足場や木材が乱雑に積まれた空間など、通常であれば無意識に通り過ぎてしまう風景にこそ、彼は制作の起点を見出します。それらはDIEGOにとって、「都市の縁辺」に存在する、風景の中に沈殿する気配が街の要素へと転化する可能性が潜んでいるのです。
本展「WRITER IN THE DARK」は、DIEGOがこれまで探ってきた「現場と展示空間」、「感覚と記録」といったテーマに、あらためて向き合います。彼は、自身が制作を行う「夜のスタジオ」と、それが最終的に「白いギャラリー空間」に展示されるときに生じる違和感に強い関心を寄せてきました。暗闇の中で構築された画面が、展示されることで意図せず明るく洗練されてしまうことへの違和感は、これまでも彼の制作を内側から突き動かしてきたとも言えます。
DIEGOは近年、画面にあえて暗い色調を持たせ、レイヤーを幾重にも重ねながら、時間の蓄積や曖昧な空気感を含んだ景色を描き出しています。それは夕暮れの光や、埃、湿度、壁の汚れといった、都市の微細な情報をすくい取るような描写であり、視覚だけでなく身体的な記憶にも訴えかけてきます。
真夜中、汚れて暗いスタジオで絵を描き、それをギャラリーの明るく白い空間に展示する。すると、思った以上に作品が小綺麗な印象になってしまい、「本当にこれでよいのか?」という疑問が残る。
グラフィティも同様で、夜中に壁に描いたものを(習慣的に)昼間に見直すが、本来の姿は暗闇の中にあるべきだと思う。だから最近は、「白壁に展示すると明るく見える」とわかっているので、意図的に暗く描くようにしている。絵具を混ぜて暗い色を作り、何度もレイヤーを重ねて描く。そうするうちに、絵の中の空間が、夕方の日陰のような薄暗さを帯びてきた。今回の展示では、いくつか試してみたいことがある。暗い絵を暗い空間で展示したり、普段とは異なる照明を当てたり、あえて絵に影が落ちるようにしてみるのもいいかもしれない。自分が路上で過ごす時間の中で常に意識している、光や影、壁の色や汚れ、埃、湿度——そういったものが、絵や展示空間の中でも意外と重要だと思っている。
今回の展示では、照明の操作や空間構成を通じて、作品そのものが孕む「暗がりの中での存在感」の可視化に挑みます。画面に落ちる影や、作品を取り巻く空気の温度、湿度といった要素が、都市の周縁に立ち現れる光と闇の関係性を空間全体で再構成する展示となります。
DIEGOは、単に視覚表現にとどまらず、都市における制度、秩序、文化の周縁において生まれる「見えにくい価値観」に対して感応し、それを物質的・視覚的言語へと変換する行為です。彼の作品に潜む断片的な文字、歪んだキャラクター、建築資材的な構造物は、それぞれが都市空間に内在する矛盾や複数の価値観の摩擦を象徴します。
parcelでは2回目の展示となる本展では、ギャラリー空間という制度的な白さのなかに、いかにして外部の感覚や風景を持ち込むことができるのかという挑戦であり、DIEGOが都市との対話を通じて見出した「知覚のズレ」や「存在の予感」を観客と共有するための場でもあります。この機会にぜひDIEGOの新しい作品世界をご覧ください。
details - EN
parcel is pleased to present WRITER IN THE DARK, a solo exhibition by Japanese artist, DIEGO.
DIEGO has consistently turned his gaze toward the “gaps” in urban structures and landscapes—those overlooked pockets within the city—and through painting and installation, has sought to give new meaning to these neglected spaces. He finds his starting points not in grand landmarks, but in the mundane: rusted walls, storage lots, scaffolding, and heaps of wood. For DIEGO, such scenes at the urban periphery harbor the latent possibility of transforming ambient presences into tangible elements of the cityscape.
WRITER IN THE DARK revisits key themes that DIEGO has long explored, such as the relationship between the studio and exhibition space, and the tension between sensation and documentation. He is particularly fascinated by the dissonance that arises when a work created in the darkness of his night-time studio is later displayed in the bright, pristine environment of a white gallery. This subtle but persistent discomfort—how the atmosphere of a piece, once exposed to light, becomes unexpectedly refined—has long propelled his creative process from within.
In recent years, DIEGO has deliberately embraced darker tones and built up layers of paint to depict scenes infused with the passage of time and an indistinct, almost tactile mood. These works capture the fleeting nuances of urban life: the glow of dusk, dust in the air, humidity, grime on a wall. His paintings appeal not only to the eye but to bodily memory—evoking sensations rather than simply images.
Painting late at night in a grimy, dim studio, only to later install the work in a stark, white gallery. The result often feels overly polished, leaving him to wonder, “Is this really how it should be?”
The same applies to graffiti—painted under the cover of night, only to be re-seen in the light of day, which he feels betrays its essence. This awareness has led him to paint intentionally darker works, knowing they will appear lighter in a gallery setting. By mixing pigments into deep hues and layering them repeatedly, his canvases begin to resemble the muted shadows of late afternoon. For this exhibition, he plans to experiment: presenting dark paintings in dim lighting, adjusting the illumination, even allowing shadows to fall directly onto the works. The subtle details he observes in his time spent on the streets—light, shadow, wall colors, grime, dust, and humidity—he believes are surprisingly important within both the paintings and the exhibition space.
In this exhibition, DIEGO attempts to visualize the presence of darkness that inhabits his works by carefully manipulating lighting and spatial composition. Shadows cast across canvases, the ambient temperature and humidity surrounding the pieces—all of these contribute to reconstructing the interplay of light and darkness found on the edges of the city.
DIEGO’s practice is not limited to visual expression; it is a responsive act that engages with the “unseen values” emerging from the margins of systems, orders, and cultures within urban life. The fragmented texts, distorted characters, and structures reminiscent of construction materials in his work each represent the contradictions and clashing values that lie embedded in the cityscape.
As DIEGO’s second solo show at parcel, WRITER IN THE DARK is both a challenge to bring external sensations and landscapes into the institutional whiteness of a gallery, and an invitation to share with viewers the perceptual dissonance and subtle intimations of presence he uncovers through his ongoing dialogue with the urban environment.
展覧会、各作家、作品等に関するお問い合わせはcontact@parceltokyo.jp までお願いいたします。
For further information regarding this exhibitions or the artists, artworks please contact us at contact@parceltokyo.jp
1986年生まれ、東京を拠点に活動。街で普段何気なく目にするモノをユーモラスに擬人化したキャラクターを抽象絵画として描く。 DIEGOのもたらす「脱臼したストリート表現」は、 絵画や壁画というビジュアルアートから、街中のグラフィティ、コンセプチュアルアートまで活動の幅を広げている。近年はコレクティブ SIDE COREの一員として展覧会の企画や作品発表を精力的に行う他、自身が主催する壁画プログラムにおいても世界各国のアーティストたちの壁画制作のディレクションを行っている。
Born in 1986 and based in Tokyo, DIEGO creates abstract paintings that humorously personify everyday objects commonly seen in the city. His “disjointed street expressions” expand the scope of his work from visual arts like painting and murals to graffiti in urban environments and conceptual art. In recent years, he has been an active member of the collective SIDE CORE, involved in curating exhibitions and presenting his own work. Additionally, he directs mural projects for artists from around the world as part of his own mural program.
主な個展 | Selected solo exhibitions
2025 EASY RIDER, Social Issue Gallery SIGNAL, Tokyo, Japan
2023 No.12, DAILY SUPPLY SSS, Tokyo, Japan
2022 MY SOCIAL LADDER, PARCEL, Tokyo, Japan
2021 INTERNATIONAL GATE, GALLERY ROOM・A, Tokyo, Japan
2020 I’m looking at you., OIL by Bijutsutecho, Tokyo, Japan
2020 Always Secret OK, ON SUNDAYS, Tokyo, Japan
2018 IMPORTANT GARBAGE, Hidari Zingaro, Tokyo, Japan