Past
2023
07.22Sat
09.10Sun
PARCEL
Open on Wed - Sun
14:00 - 19:00
Closed on Mon, Tue, national holidays, 8.11.Fri - 8.16.Wed
Opening reception on July 21th Fri 18:00-21:00
* Term extended until September 10th Sun.
** INSTAGRAM LIVE TALK EVENT:Sept 5th Tue 19:30 JST
Epilogue for “PlanetesQue: The Case of B” — BIEN × 大塚諒平 | Ryohei Otsuka
BIEN
details - JP
PARCELでは、7月22日(土)より、BIEN個展『PlanetesQue : The Case of B』を開催いたします。2021年に開催された『DUSKDAWNDUST』からPARCELとして2年ぶりの個展となる本展は、今年5月に恵比寿のプロジェクトスペースPeopleで開催された『PlanetesQue : The Case of Y』に続く、ゲーム・装置的な要素を持つ新作「PlanetesQue」を中心に構築される展覧会となります。
BIENは東京を拠点とし、絵画、彫刻、映像、インスタレーションなど多様なメディアで作品を制作しています。これまで発表してきたドローイング表現の多くは、アニメ―ション表現や文字、記号などといったモチーフのアウトラインがベースとなり、それらの形状や意味を解体し、木食い虫の跡ような太さの均一な線で描くスタイルが広く知られていますが、近年はインスタレーション的な要素も強まり、作風はさらに広がりを見せています。2021年の『DUSKDAWNDUST』では、カメラが捉えた光を抽象化した色面をパズル状に分裂した支持体に置き、フィクションと現実の混在する世界を再構築するようにドローイングの線を重ねた作品や砂を使った彫刻作品を発表しました。その後、2022年には熱海のレジデンスプログラム「ACAO OPEN RESIDENCE #5」や石巻で開催された「REBORN ART FESTIVAL 2022」にてサイトスペシフィックなインスタレーションを、同年のアート鑑賞室HAITSUでは、部屋の中心に置かれた正体不明の真っ黒なオブジェクトを来場者がスケッチするという参加型の展覧会を行いました。また、直近の活動としては作家・キュレーターの石毛健太と共に牽引するプロジェクト「SCAN THE WORLD」として、2022年に金沢21世紀美術館にて6ヶ月に渡って開催された、来場者に開かれ参加を促す場としての展覧会『アペルト17 SCAN THE WORLD [NEW GAME] 』が記憶に新しいかと思います。
「PlanetesQue」に至った理由の一つとしてBIENは「普通に生きてきて、色々なものを見て、自分は世界っていうものがよく分からないものだなって基本的に思っている。それをわけがわかったようなふりをして生きてたけど、やっぱり分からない。そういうようなことを作品にしたいと思っている。」と語ります。
本展の軸となる作品「PlanetesQue」は車輪付きの家の形をした箱で、中には説明書、複数のサイコロといくつかの象徴的なオブジェクトが入っています。この作品は、プレイヤー(制作者 / 解読者)が車輪を引いて家型の箱を運び、選んだ場所で箱の中のサイコロを振り、説明書に書かれたルールやヒントに沿いながら同封されたオブジェクトやその場所周辺のものなどを使っていくことで、誰でも展示空間を作ることができるというものです。ルールの解釈や要求されるアクションの大部分はプレイヤーに委ねられており、彼ら彼女らは偶然的に出る盤上のサイコロの出目を座標のように手がかりにしながら、その空間に置かれている物や現象に注意を向け、空間そのもの、さらには外部の環境や事象へと意識を広げながらその場所そのものを捉えなおしていくというプロセスを経験します。鑑賞者もまた、サイコロの出た盤や、プレイヤーによって選ばれ配置されたオブジェクトに制作者の目線を探し、手がかりを繋ぎ合わせるようにしながらその空間から想像を広げるのです。
今回の展覧会では「PlanetesQue」の設計者であるBIEN自身が、PARCELの空間内でサイコロを振り、自身が設定したルールを再度咀嚼し、作家/プレイヤー「BIEN」として展示空間を作り上げます。
“展覧会って美術展示としてどう空間的に成立するかという、空間の問題がすごい大きい。時間の問題を内包した作品は、これだけ慌ただしい現代だからこそすごい魅力的だと思える。(BIENが)大らかな時間性を考えてるっていうのは、今回のシリーズとか、『Green Green Glass of Home』からも感じられる。作品のもつ生、時間の問題を考えているし、これは今考えないといけない。作品そのものだけじゃなくて、記録の方法やインストラクションとかも含めて。過去の作家だって、相当面白いことしてきたはずなのに、その当時の記録がなくて、インストラクションがインストラクション以上の膨らみを持ってこなかったりする場合も多い。どうしても思いを馳せることのできない時間の問題を噛み締めて、現代の僕らはいろんな形や最適な形で残すであったり、展示って形で伝えていく必要がある。”
– 高木遊(金沢21世紀美術館 学芸員)/2023年6月作家インタビューより抜粋
「世界を見るときのきっかけ、媒介になるようなもの」とこれまでの自身の作品についてBIENが語るように、本作も制作者、鑑賞者に対して、固定されたイメージや表象に揺さぶりをかけ、本展の後にも、「PlanetesQue」は積極的に他者へ働きかけていくものになります。
「月にコウモリのような羽を持った生命体が存在している。」
1835年アメリカで起こった”グレートムーン捏造記事”は、ある有名な天文学者が捏造記事を発表し、これを信じた人々が新聞社に殺到したという事件です。捏造記事については荒唐無稽なホラ話だと笑うこともできますが、そういった話が信じられてしまう現象は、過去に比べても現代の方がさらに細かく、そこかしこに存在しているのではないでしょうか。”PlanetesQue”に登場するコウモリ人間の天秤は、この事件を由来として誕生しました。
偶然起きた小さな出来事から非現実的な世界を想像する。想像することがそれぞれの内なる世界を作り、信仰を作る。個人が信じた世界を生き、重なるようで重なっていないこの世界。コウモリ人間が本当に月にいないかどうかなど、誰にもわからない。人類にはそういった物語を作るような想像力があるからこそ、世界は面白く、時に傾き崩れそうになりながらもバランスを保っているのだと思います。
”PlanetesQue”は誰でも作品を制作できるように設計されたゲームです。
サイコロが生み出す偶然と付き合うことで、普段何気なく過ごしている周りの環境を新たに、まるで未知の宇宙を観測するかのように捉え直します。世界の断片を拾い、展示空間に構成していくことができます。
展覧会では制作者が関与していない事象も起こっているかもしれないし、どこまでが意図なのかはわかりません。
かつてアーティスト・ジョルジオ・モランディは「わたしたちが実際に見ているもの以上に、抽象的で、非現実的なものはなにもない」と言いました。このゲームはそういった世界の捉えきれなさ、不確実さを再認識することを目的としています。
– BIEN
details - EN
PARCEL is pleased to announce the opening of BIEN’s solo exhibition “PlanetesQue : The Case of B” starting July 22 (Sat.) This will be PARCEL’s first solo exhibition in two years since “DUSKDAWNDUST” held in 2021. Following “PlanetesQue : The Case of Y” held at People, a project space in Ebisu, Tokyo in May, this exhibition will be constructed primarily based on the artist’s new work “PlanetesQue,” which incorporates game and manipulative elements.
BIEN is based in Tokyo and creates artworks in various media, including painting, sculpture, video, and installations. Many of his previous drawings have been based on outlines of motifs such as animation, characters, and various symbols. The artist deconstructed the shapes and meanings of these motifs and used a consistent line of thickness, resembling the tracks of a wood worm, resulting in his widely recognized style. In recent years, BIEN’s artworks have evolved to incorporate stronger elements of installation, further expanding his artistic practice. In his 2021 exhibition “DUSKDAWNDUST,” BIEN presented works that layered drawing lines to reconstruct a world where fiction and reality coexist. The artist placed abstracted color planes, derived from light captured by a camera, on fragmented shaped panels resembling puzzles. He also showcased sculptures created with sand. In 2022, BIEN participated in the residency program “ACAO OPEN RESIDENCE #5” in Atami Japan and the “REBORN ART FESTIVAL 2022” in Ishinomaki, where he presented site-specific installations. Additionally, in the art viewing room HAITSU, he organized a participatory exhibition where visitors sketched an unidentified black object placed at the center of the room. Furthermore, as his recent endeavor, BIEN collaborated with artist and curator Kenta Ishige in a project “SCAN THE WORLD.” In 2022, the two held a remarkable exhibition at the 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, which spanned six months. Titled “APERTO 17 SCAN THE WORLD [NEW GAME],” the exhibition created an inviting space that encouraged active participation from visitors. It remains vividly etched in the memory of those who experienced it.
“PlanetesQue” is driven by one of the reasons BIEN states, “Through my normal life, I’ve seen many things, but I fundamentally feel that I don’t really understand what the world actually is. I have been pretending to understand it, but in reality, I still don’t. I want to express these kinds of feelings through my artwork.”
The central piece of this exhibition, “PlanetesQue,” is a box shaped like a house with wheels. Inside the box, there is an instruction manual, multiple dice, and several symbolic objects. This artwork allows players (the creator/decoder) to pull and move the box-shaped house on its wheels, shake the dice inside the box at a chosen location, and use the objects enclosed along with those around the area in accordance with the rules and hints written in the instruction manual. This box enables anyone to create their own exhibition space. The interpretation of the rules and the majority of the required actions are left to the players, who use the random results from the dice on the game board as coordinates or clues. Players may direct their attention to the objects and phenomena within the space, expanding their consciousness to encompass the space the house is placed in, as well as the external environment and events. Through this process, players reevaluate their perception of everyday life. The viewers also search for the artist’s perspective in the results of the dice on the game board and the placement of objects chosen by the players. Viewers connect the clues together, expanding their imagination from the space, allowing their thoughts to unfold.
In this exhibition, the designer of “PlanetesQue,” BIEN will be shaking the dice inside the exhibition space of PARCEL. Based on the rules that have been shown and, as the artist/player “BIEN,” will create the exhibition.
“The spatial aspect is a significant challenge in terms of how an exhibition can exist as an art display. Works that incorporate the element of time are incredibly fascinating, especially in today’s fast-paced world. I feel that considering a broad sense of temporality, as BIEN does, is evident in this series and even in his past ‘Green Green Grass of Home.’ He contemplates the essence of life and the issue of time inherent in the artwork, and it’s something we must address now. It’s not just about the artwork itself but also about the methods of documentation and instructions. Even with past artists, they must have created incredibly interesting works, yet sometimes there is a lack of archiving records from that time or instructions that fail to capture their full essence. It is crucial for us in the present to deeply reflect on the issue of time, which we cannot fully grasp, and find ways to preserve and convey it in various forms or in the most suitable form through exhibitions.” – Excerpt from an artist interview with Yu Takagi (Curator, 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa) in June 2023.
As BIEN expresses when discussing his previous works as “something that serves as a catalyst, a medium when viewing the world,” this current artwork also aims to stir fixed images and representations for both the artist and the viewer. Following this exhibition, “PlanetesQue” will actively engage with others, continuing to provoke and interact with different individuals.
“On the Moon, there exists bat-like winged humanoids (“Vespertilio-homo”)”
The “Great Moon Hoax” that occurred in America in 1835 was an incident where a famous astronomer published a fabricated article, and people who believed it flocked to the newspaper office. While one can laugh at the absurdity of the fabricated article as a fantastical tale, the phenomenon of such stories being believed is even more prevalent in modern times, appearing here and there in finer details. The balancing act of the bat-human character in “PlanetesQue” was inspired by this incident.
From small coincidental events, one can imagine an unrealistic world. Imagination creates each person’s inner world and forms beliefs. Individuals live in worlds they believe in, which seem to overlap and yet do not in this real world. Whether or not bat-humans truly exist on the moon, nobody knows. I believe this is because humanity possesses the imagination to create such stories that the world is interesting and, at times, teetering on the edge but maintaining balance.
“PlanetesQue” is a game designed to allow anyone to create their own works.
By engaging with the randomness generated by the dice, it offers a new perspective on the everyday environment we casually overlook, as if observing an unknown universe. You can gather fragments of the world and assemble them into an exhibition space.
During the exhibition, events may occur that the creators are not involved in, and it may be unclear how much is intentional.
As the artist Giorgio Morandi once said, “There is nothing more abstract and unreal than what we actually see.” This game aims to rediscover the incomprehensibility and uncertainty of such a world.
– BIEN
展覧会、各作家、作品等に関するお問い合わせはcontact@parceltokyo.jp までお願いいたします。
For further information regarding this exhibitions or the artists, artworks please contact us at contact@parceltokyo.jp
BIEN
1993年東京都生まれ。アニメーション表現や文字、記号などの輪郭に着目し、その形状や意味を解体/再構築する抽象的な平面表現をはじめ、近年では映像、彫刻、インストラクション、インスタレーションなどメディアを横断しながら表象に問いかける作品を発表する。また多様なカルチャーの文脈を取り入れたアプローチもBIENの表現の特徴である。
Born in Tokyo in 1993. BIEN’s artistic practice revolves around animation, focusing on the outlines of characters, symbols, and other elements. He deconstructs and reconstructs the shapes and meanings, creating abstract works. In recent years, his artistic expression has expanded across various media, including video, sculpture, instruction, and installation, while constantly questioning the notions of representation. Additionally, BIEN’s artistic approach often incorporates diverse cultural contexts, which has become a distinctive characteristic of his expression.
Solo Exhibition
2023 | “PlanetesQue: The Case of Y”, People, Tokyo, JAPAN |
2022 | “Green Green Grass of Home”, HAITSU, Tokyo, JAPAN |
2021 | “DUSKDAWNDUST”, PARCEL / Island JAPAN, Tokyo, JAPAN |
2019 | “WOOZY WIZARD”, BLOCK HOUSE, Tokyo, JAPAN |
Selected Group Exhibition
2022 | “Reborn-Art Festival”, Ishinomaki city, Miyagi Pref., JAPAN “SIDE CORE -路・線・図・Ⅱ”, Gallery TRAX, Yamanashi Pref., JAPAN “惑星ザムザ”, culated by Rintaro Huse, abandoned building, Tokyo, JAPAN |
2021 | “LAND” Duo Exhibition with ARIKA, Gallery TRAX, Yamanashi Pref., JAPAN DELTA art fair 2021, Osaka, JAPAN “6 paintings from 6 artists”, PARCEL, Tokyo, JAPAN “AFTER APOX.”, CALM & PUNK GALLERY, Tokyo, JAPAN “-Inside the Collector’s Vault, vol.1 – 解き放たれたコレクション”, WHAT, Tokyo, JAPAN |
2020 | “PARALLEL ARCHEOLOGY”, Curated by BIEN, OIL, Tokyo, JAPAN “working/editing 制作と編集”, akibatamabi21, Tokyo, JAPAN |
2019 | “Reborn-Art Festival”, Ishinomaki city, Miyagi Pref., JAPAN |
2018 | “変容する周辺 近郊、団地”, Yashio Projects, Tokyo, JAPAN “理由なき反抗 – Rebel Without A Cause”, The Watari Museum of Contemporary Art, Tokyo, JAPAN |
2017 | “Reborn-Art Festival”, Ishinomaki city, Miyagi Pref., JAPAN “SIDE CORE -路・線・図- “, Gallery TRAX, Yamanashi Pref., JAPAN |
Residence / Other projects
2022 | “APERTO 17 SCAN THE WORLD [NEW GAME] ” as SCAN THE WORLD, Long-Term Project Room / 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, JAPAN “ACAO OPEN RESIDENCE #5”, Atami city, JAPAN |