Exhibition

Past

2022

10.01Sat

2022

10.30Sun

at PARCEL

Open :
Wed - Sun 14:00 - 19:00

Closed :
Mon / Tue

Opening Reception:
09.30 18:00-21:00

VERDE CÓSMICO

伊藤桂司

details - JP

この度 PARCEL では伊藤桂司個展「VERDE CÓSMICO」を開催いたします。伊藤は伝説的なサブカルチャー雑誌「JAM / HEAVEN」でデビューした後、広告、音楽、雑誌、書籍等幅広い分野でアートワークの提供とディレクションなどを行なうと同時に国内外多くの展示に参加してきました。その手法はビンテージ雑誌などを使 用したコラージュ、マーカー等の線で輪郭が強調されたドローイングシリーズ、そしてペインティングと多岐にわたっております。

本展では 2019 年の諸橋近代美術館開館 20 周年記念展『四次元を探しに/ダリから現在へ』に出品し好評を博し、のちに 山梨の gallery Trax でも発表したグリーントーンで描かれたペインティングシリーズの新作を発表いたします。

星空の中に浮かぶ奇妙な物体とそれが安置されている⻩緑な風景画という要素により構成されているこのシリーズに対し、伊藤は以下のステイトメントを残しています。

「幼少期から、死後の世界を思うときは、恐怖より興味が勝っていた。そのイメージは、得体のしれないものとして「夜」や「宇宙」を想起させた。

かつて、満月の夜に森の中を散歩したときの、月の光に照らされた木々が織りなす一面の緑の世界。すべてを覆い つくすグリーントーンの美しさ。タヒチ島を訪れ、夜の海岸で出会った満天の星空。宇宙の中に放り出され、まる で自分が宇宙に溶け込んでいくような感覚を覚えた。

日常のふとした瞬間、刹那の連なりのなかに、現実世界では整合性の取れない荒唐無稽な空想が突如挟みこまれることがある。どこからともなく、一枚の絵が抗いようもなく脳裏に浮上してくるのだ。

その絵は、都市生活のなかで感じる緑に対する欲求や、パースペクティブが遮断されている息苦しさから訪れる反 動から生み出されているのかもしれない。とりわけ、この数年の流行り病による閉塞感は、気持ちよく広がる緑の 空間への渇望を促進させたように思う。

近年、大切な友人との突然の別れを立て続けに経験し、これまで漠然と感じていた死の輪郭がくっきりとしてき た。同時に、一瞬で過去へと変貌をとげる「いま」という時間の儚さを改めて感じている。二度と訪れず、誰とも 分かちえないこの瞬間の意味をより強く思うようになり、日常と非日常のはざまに現れる不思議な絵を描き出し て、共有してみたくなった。馬鹿げた緑の宇宙のなかに、ささやかな安らぎを見つけてもらえたら。」

伊藤が語っているように、示されるグリーントーンのインスピレーションは 実際に体験した満月の夜や、旅先で見た星空であり、山や草原などの風景も 散歩中に出会ったもの、写真に収めた景色であったりします。また、画面内 に出現する鳥やぬいぐるみのようなモチーフ、ガラスの置物などは本人が訪 れた先々で蒐集したり、過去に制作したものなどです。そして作品に一貫し ている特徴がこのようなコラージュ的な手法です。コラージュが蒐集してき た書籍の切り抜きを用いたグラフィカルな画面構成を探求したものだとする と、グリーントーンの絵画作品は「日常と非日常のはざまに現れる不思議な 絵を描き出して、共有してみたくなった」と伊藤が語るように自身の生活に 直結したドキュメント的性質が高く、素材や出どころが違う要素を平等に描 くことでコラージュにはあるメディウムのヒエラルキーを消失させながら 「現実世界では整合性の取れない荒唐無稽な空想」を描くことを可能にして います。

一見ファンタジーに見える風景も伊藤の活動と人生を俯瞰して見ると、全てに意味があり辻褄があってくるのです。捉え 方ひとつで真実だと思われる情報が虚構として映ることが普通になってしまった今の時代だからこそ、伊藤が提示する極 私的な画面がどこか新鮮かつノスタルジックに映るのかもしれません。この機会にぜひご高覧ください。

details - EN

PARCEL is pleased to present “VERDE CÓSMICO”, a solo exhibition by Keiji Ito.
After making his debut in the legendary subculture magazine “JAM / HEAVEN,” Ito has provided and directed artwork in a wide range of fields, including advertising, music, magazines, and books, and has participated in numerous exhibitions in Japan and abroad. Ito’s techniques range from collages using vintage magazines and other materials to a series of drawings in which outlines are emphasized with markers and other lines, as well as paintings.

In this exhibition, we will present a new series of paintings in green tones, which were exhibited in the Morohashi Museum of Modern Art’s 20th anniversary exhibition “In Search of the Fourth Dimension / From Dali to the Present” in 2019, and later shown at Gallery Trax in Yamanashi.

For this series, which is composed of the elements of a strange object floating in a starry sky and a yellow-green landscape in which it is enshrined, Ito left the following statement.

“Since childhood, when I thought of the afterlife, my curiosity prevailed over my fear. The image reminded me of “night” and “space” as something enigmatic.

Once, when I took a walk in the woods on a full moon night, a whole green world of trees illuminated by the moonlight. The beauty of the green tones covering everything. Visiting the island of Tahiti, I encountered a star-filled sky on the beach at night. I was thrown into the universe and felt as if I were melting into it.
In the midst of a series of fleeting moments in our daily lives, we are suddenly interrupted by a ridiculous fantasy that cannot be reconciled with the real world. A picture appears irresistibly in my mind from nowhere.

The paintings may have been produced from the desire for greenery that one feels in urban life and the reaction that comes from the suffocating feeling of being cut off from perspective. In particular, the sense of stagnation caused by the pandemic of the past few years seems to have promoted a craving for pleasantly expansive green spaces.

In recent years, I have experienced a series of sudden partings from dear friends, and the outline of death, which I had felt vaguely, has become clearer. At the same time, I have a renewed sense of the fleeting nature of “now,” which can be transformed into the past in an instant. I have come to think more strongly about the meaning of this moment, which will never come again and cannot be shared with anyone else, and I want to create and share the mysterious pictures that appear between the everyday and the extraordinary. I hope you will find some small comfort in the ridiculous green universe.”

As Ito states, the inspiration for the green tones in his work comes from actual experiences of full moon nights and starry skies he has seen on his travels, and landscapes such as mountains and meadows he has encountered while walking or captured in photographs. The birds, stuffed animal-like motifs, and glass figurines that appear in his paintings are objects he collected from places he had visited or created in the past.

A consistent feature of his work is this collage-like technique. If collage is an exploration of graphical composition using clippings from books he has collected, the green-toned paintings are particularly document-like in nature, directly related to his own life, as Ito says, “I wanted to create and share mysterious pictures that appear between the everyday and the extraordinary.” By portraying elements of different materials and sources equally, Ito is able to depict “ridiculous fantasies that are inconsistent with the real world” while eliminating the hierarchy of mediums that exists in collage.

As we look into Ito’s activities and life from a broad perspective, even the seemingly fantastical landscapes all make sense. Perhaps it is precisely because we live in an age where it has become common for information that is considered true to be fictional, depending on how one perceives it, that the extremely personal screen presented by Ito seems somehow fresh and nostalgic. We hope you will take this opportunity to view the exhibition.

展覧会、各作家、作品等に関するお問い合わせはcontact@parceltokyo.jp までお願いいたします。
For further information regarding this exhibitions or the artists, artworks please contact us at contact@parceltokyo.jp

伊藤 桂司 | Keiji Ito

1958 年東京生まれ。 広告、書籍、音楽関係のアートディレクション、グラフィックワーク、映像等を中心に幅広く知られている伊藤は近年作家業にシフトをしながら、精力的に展示活動を行っている。1999 年ニューヨークADCゴールド・アワード。1998 / 2000 年メリット・アワード。コンバース・キャンペーン広告のアートワークにより2001年度東京 ADC 賞を受賞。 その作風は独特な世界観が表現されているコラージュから、インスタレーション、近年は自身が体験した風景と蒐集しているオブジェを混在させたペインティングのシリーズなどで知られている。

Born in Tokyo in 1958. Ito has been widely known for his art direction, graphic work, and videos for advertising, publications, and music, and in recent years has shifted his focus to his art practices and exhibition. He has been awarded, 1999 New York ADC Gold Award, 1998 / 2000 Merit Award, and 2001 Tokyo ADC Award for his artwork for the “Converse” campaign advertisement.
His style ranges from collages that portray his unique perspectives to installations. In the recent years, Ito has presented a series of yellow-green paintings that mix landscapes he has experienced with objects he collects.

https://site-ufg.com/