Exhibition

Current

2025

04.19Sat

2025

06.01Sun.

parcel

Open on Wed - Sun
14:00 - 19:00

Closed on Mon, Tue, National Holidays May 3 & 4
Opening reception on April 18th, Fri. 18:00-21:00

今日、という日
Today, is the day

野村在|Zai Nomura

details - JP

この度、parcelでは野村在による個展「今日、という日 / Today, is the day」を開催いたします。

彫刻、写真、機械装置、パフォーマンスなど、さまざまなジャンルを横断する野村の作品は、印象の異なる素材を組み合わせながら、人間の意識に残り続ける過ぎ去った人々の存在感を可視化し、命の儚さとその確かさ、そして不在の切なさと存在する尊さ、という背反する感覚を作品を通して伝えます。それらの作品に使用される素材は、流れ続ける水、透けるような薄い紙、光を受けないと見えないガラスの凹凸など、常に移ろいやすく壊れやすい状態であり、その形を留めるためにさまざまなデジタル技術や新たな機構を駆使し、奇跡のようにその形状を保っているのです。

本展覧会で展示される新作の7つのLEDモニターによる映像作品<Today>シリーズは、作家自身が世界中で今も稼働し続けるCCTV(監視カメラ)を通して目にした、今日という時間から切り取られた人々の記録です。それらの時間は二度と繰り返すことがありませんが、野村は自分のデスク上のパソコン画面から、世界中の様々な場面を見にし、そこから自身とのつながりを手探りするかのように記録しています。個々の出来事に反応する作家自身のコメントや演奏があるものもあれば、無音のものもあります。今起きていること、そこに生きている人々の存在を確かめ、二度と戻ってこないその瞬間に向き合い続けた、作家自身が綴る日記のような、その日の世界との接触の記録だと野村は言います。

単に映像だけを作品とするのではなく、映しだすメディアそのものも作品に重要な役割を与えています。LED出力によるマトリックスモニターと、それを支える半透明のアクリルの躯体を用いることで、内部構造を可視化しつつ、映像出力モニターの「物質」としての側面を強調しています。それは「不可逆な時間」が、展示などでループ再生されることで時間のの一回性が失われてしまうことを危惧した野村が、モニター側面に再生回数を記録するカウンターを設置することで、映像が繰り返されつつ、もう二度と来ない今日という日の尊さを、蓄積されていく時間の痕跡と共に、物理的な形で提示する仕掛けとして施されています。失われてしまった身体を取り戻すために彫刻的な素材に置き換えながら、かつてそこにあった生命の痕跡を再び稼働させることで、もう一度その存在を確かめているかのようです。

また、本作において特筆すべき点は、映像メディウムの変遷と私たちの視覚体験の関係に対する批評的視点です。かつてカメラは、光を捉え、フィルムや感光材料に焼き付ける物理的な装置でした。そして現代において最も身近なカメラは、スマートフォンの中に埋め込まれたデジタルセンサーへと変容し、写真や映像は記録の手段であると同時に、膨大な情報の波の中で消費され、忘れていく存在でもあります。野村が映像作品の制作においてスマートフォンを用いたことは、この時代におけるカメラの在り方、そして映像が持つ記録性の本質に対するひとつの問いかけといえるでしょう。彼は、スクリーン越しに無数の風景や人々を目撃しながら、そこにいる誰かの存在に意識を向けていたと言います。本作は、匿名的な視線の積み重ねのなかに、人間の存在の儚さと普遍性を浮かび上がらせます。

PARCELでは初の個展となる本展では、野村のこれまでの表現の延長線上にありながら、新たな展開を示唆します。写真と彫刻の狭間で思索を重ねてきた彼が映像へと接近することで、これまでと異なる時間の流れ、記録のあり方が立ち現れます。本展では、鑑賞者にとって単なる映像体験ではなく、「見ること」「存在すること」「記憶すること」の意味をあらためて問い直します。

4月18日(金)18時〜21時のオープニングレセプションは、作家も在廊いたしますので、皆さまお誘い合わせのうえ、ぜひお立ち寄りください。

details - EN

parcel is pleased to present Today, is the day, a solo exhibition by Zai Nomura.

Nomura’s works transcend genres, spanning sculpture, photography, mechanical devices, and performance. By combining materials with distinct characteristics, he seeks to make visible the lingering presence of those who have passed, capturing both the fleeting and undeniable nature of life. His works convey the conflicting emotions of distress for absence and the preciousness of existence. The materials he employs—constantly flowing water, delicate translucent paper, and the subtle relief of glass visible only in light—are inherently fragile and ever-changing. To preserve these transient forms, he employs various digital technologies and mechanical systems, allowing the works to sustain their form as if by miracle.

At the heart of this exhibition is the new “Today” series, a collection of video works displayed on seven LED monitors. These works capture moments from the present day, documented through live footage from CCTV cameras still in operation around the world. Though these moments will never repeat, Nomura observes diverse scenes from across the globe via his computer screen, carefully recording them as if searching for connections between them and himself. Some of the works feature the artist’s own reactions—spoken commentary or musical performances—while others remain silent. Through these pieces, Nomura continually affirms the existence of people living in the present moment, confronting the irretrievable nature of time. He describes this series as a diary—a record of his encounters with the world, a meditation on fleeting moments that will never return.

Beyond the video content itself, the medium of display represents a crucial role in the artwork. Using matrix LED monitors housed within semi-transparent acrylic structures, Nomura exposes their internal mechanisms, emphasizing the materiality of the screen as an object. He also challenges the notion of “irreversible time.” In exhibitions, video works are often played in loops, eroding the uniqueness of a moment. To counter this, Nomura has installed a playback counter on the monitor’s side, tracking the number of times each video has been played. While the footage repeats, the count accumulates—serving as a physical reminder of the irreplaceable nature of today and the passage of time. This sculptural intervention functions as an attempt to reclaim the traces of lost bodies, reactivating remnants of past lives to reaffirm their presence.

A particularly significant aspect of this work is its critical engagement with the evolution of the video medium and its impact on our perception. In the past, cameras were physical devices that captured light and burned images onto film or photosensitive materials. Today, the most familiar cameras are embedded within smartphones, transforming photography and video into not only a means of recording but also fleeting elements of an overwhelming stream of digital information—consumed and forgotten. Nomura’s decision to use a smartphone as his primary tool for this series raises questions about the role of cameras in the digital age and the fundamental nature of recorded imagery. As he witnesses countless landscapes and people through screens, he focuses his attention on the existence of the individuals captured within them. Through this process, the work reveals the ephemerality and universality of human presence—an accumulation of anonymous gazes that form a fragile yet persistent record of life.

As Nomura’s first solo exhibition at parcel, this show presents a continuation of his past explorations while pointing toward new directions in his practice. Having long navigated the boundary between photography and sculpture, his engagement with video introduces a different sense of time and a new approach to documentation. More than a simple video experience, this exhibition invites viewers to reconsider the meanings of seeing, existing, and remembering.

We warmly invite you to the opening reception on Friday, April 18, from 6:00 PM to 9:00 PM, where the artist will be in attendance. We look forward to your visit.

展覧会、各作家、作品等に関するお問い合わせはcontact@parceltokyo.jp までお願いいたします。
For further information regarding this exhibitions or the artists, artworks please contact us at contact@parceltokyo.jp 

野村在Zai Nomura

1979 年生まれ。ニューヨークと神戸を拠点に活動。
2009 年ロンドン大学ゴールドスミス校 MFA 取得
2013 年武蔵野美術大学造形研究博士後期課程 造形芸術専攻作品制作研究領域修了

彫刻や写真、機械装置、パフォーマンスなど多様な手法を用い、異なる素材を組み合わせながら、人間の意識に残り続ける過ぎ去った人々の存在感を可視化し、命の儚さと確かさ、不在の切なさと存在の尊さといった相反する感覚を表現している。

1979 Born in Japan / Lives and works in New York and Kobe, Japan.
2009 MFA from Goldsmiths, the University of London
2013 Ph.D. in Fine Arts from Musashino University in Tokyo

Using diverse media such as sculpture, photography, mechanical devices, and performance, and combining contrasting materials, Nomura visualizes the lingering presence of those who have passed, still remaining in ones memory, expressing the fragility and certainty of life, as well as the conflicting emotions of the sorrow of absence and the preciousness of existence.

主な展示 | Selected exhibitions

2024    It’s OK, the fact you exist will never fade even though this universe will be gone, SHISEIDO Gallery, Tokyo, Japan
2024   Can’t Remember I Forgot You, TOKAS, Tokyo, Japan
2021  Echoes, Ulterior Gallery, New York, USA

収蔵・コレクション | Public and Private Collections

SEASiON, Japan
RICOH, 3L building, Japan
The Beige, Siem Reap, Cambodia
IHI Innovation Center, Japan

Artist Website