Exhibition

2019

09.21Sat

10.31Thu

at PARCEL

space|aspec

Yusuke Komuta

details - JP

この度、PARCEL では小牟田悠介個展「space | aspec」を開催いたします。
シンメトリーに展開する幾何学模様、色と形のバランスの絶妙な配色、そしてグラデーションや掠れが作り出す微妙なニュアンス。シンプルな色面構成でありながら、小牟田は高度に計算された構図と配色が絵画の中に多様な空間と動きを生み出します。また、下地を磨き上げられたキャンバスに、ハードエッジに塗り分けされた塗装。本来は冷たさや平たさを感じさせるような仕上がりな筈が、光の温度や空気を感じさせます。小牟田の絵画はミニマムかつソリッドな表現の中に、絵画の持つ空間表現の多様性を見ることができるのです。

小牟田の代表的な作品群は、折り紙で作られた飛行機や鶴、その折り線の展開図を元に幾何学模様の絵画を描いたシリーズです。折り紙とは、紙/ 平面をアルゴリズムに沿って変形させていくことで、平面を立体的な造形としての「状態」に至らせる行為です。例えば鶴を折ったとし、その構造がいかに強度であれど、展開さえしてしまえば元の平面に戻ります。つまり折り紙における造形とは「作ること/ 元に戻すこと」の行為と「2次元と3次元」の中間に置かれている状態であり、造形性を定義しているのはメディウムではなく折り方のアルゴリズムです。

小牟田の作品はアルゴリズムの導き出した運動の痕跡である「折り線」を色彩の塗り分けによってなぞり、幾何学模様を生み出していくことです。塗り目はシンメトリー図形として展開し、光がプリズムに分散していくように規則的な色彩空間が展開します。しかし小牟田の絵画は単にジオメトリックなパターンが平面上に展開されるだけではなく、パターンの連続の中に、幻想的な空間が浮かび上がるところに特徴があります。その空間とは、まるで光に包まれた教会のようでもあり、また水晶洞窟の内部のような、光が溢れ踊る空間です。2次元と3次元を自在に変容する折り紙、その展開図から導き出された小牟田の抽象絵画は、絵画でのみ可視化することができる光溢れる場所に私達を誘います。また今回は、小牟田が近年制作しているシリーズ、鏡面ステンレス板に折り紙の展開図を刻印する作品も発表する予定です。同シリーズは2014 年~2017 年瀬戸内国際芸術祭にて犬島で展示された他、2016 年~ 上越新幹線の特別車両「現美新幹線」においても展示されています。また小牟田は2013 年にSCAI THE BATHHOUSE にて個展「Color Unfolds」を開催の他、同ギャラリーより世界各国のアートフェアにも出品しており、国際的な活躍を期待されるアーティストです。

今回PARCEL が小牟田の個展を開催するにあたり「具体的に話す、抽象絵画」を題材に、小牟田と同世代の抽象絵画を製作するアーティスト達とのトークセッションをおこないます。マーケットが先行してしまう故に、絵画に関する批評空間の存在意義が失われつつある現代のアートシーンにおいて、現在の絵画が置かれている状況を確認する為に「絵画作品の解説・検証」の場を持ちたいと考えております。曖昧さや雰囲気に誤魔化されない小牟田の絵画だからこそ、展覧会と合わせてこのようなトークセッションは貴重な機会となることでしょう。是非ともご高覧いただけますと幸いです。


details - EN

PARCEL is pleased to announce, a solo exhibition, starting from the 21st of September 2019 entitled “space | aspec” by Yusuke Komuta.

The major characteristics seen in Komuta’ s works are the subtle gradation of blurred colors shown in a symmetric and geometric pattern. Although the structure of his works may seem simple, what Komuta expresses through his highly calculated composition and coloring is a multi layered atmosphere of movement. With colors applied sharply on the carefully polished gesso, Komuta iscapable of not only avoiding his works being “cold (artificial)” or “flat” , but succeeds in portraying a sense of warmth and depth. In the minimal and solid expression of Komuta’ s works, we can find a diverse deepness behind the paintings shown.

One of the most renowned works of Komuta is the series of paintings based on the lines of unfolded origami planes and cranes. Origami is an art form of transforming a piece of paper into a three dimensional state by following a specific algorithm. For example however strong the structure of a folded crane is, once it is unfolded it returns to its original flat state. Sculpting, in terms of Origami is the act of “creating / resetting” and always existing between a two-dimensional and three-dimensional state. What defines its form is not the medium used but the algorithm it is following.

Komuta’ s works are the colored footprints( “folds” ) of such algorithm. The folded lines are traced and colored, creating a distinct geometric composition. The lines of the origami are opened into a symmetrical pattern of lines, similar to a prismatic pattern of dispersed lights. However, the distinct characteristic in Komuta’ s work is not only the simple clean geometric patterns, but also theillusionary atmosphere portrayed through the colors applied.

The out come of Komuta’ s works abstractly visualizes the state of freely moving between a two-dimensional and three-dimensional state extracted from the characteristics of origami, leading us into a flow of colors. In this exhibition, the artist will also present his mirror series, where the origami patterns are engraved onto a polished mirror surface. This series has been exhibited at Inujima during the Setouchi Triennale 2014-2016, and is currently exhibited in the “GENBI SHINKANSEN” a special bullet train on the JR Joetsu-Shinkansen from 2016. Komuta is not only known through his solo exhibition at SCAI THE BATHHOUSE in 2013 entitled “Color Unfolds” , but has also been presenting his works in renowned international art-fairs through the same gallery.

During Yusuke Komuta’ s exhibition at PARCEL, we are scheduled to host a talk session under the theme “Specifics about Abstract Paintings” . Along with Komuta, artists from the same generation are scheduled to join. In an era where the market price surpasses any other value including the critique surrounding art scene, we would like to host a session to reconfirm/verify where art/artists are currently located. More information is to be announced.

special thanks : SCAI THE BATHHOUSE

小牟田 悠介

1983 大阪に生まれる
2007 京都造形芸術大学 芸術学部
美術工芸学科 卒業
2009 東京藝術大学大学院 美術研究科
先端芸術表現専攻 修士修了
主な個展
2017 「Works on Paper」、GINZA SIX 蔦谷書店 スターバックス銀座、東京
2013 「COLOR UNFOLDS」、SCAI THE BATHHOUSE、東京
主なグループ展
2016 GENBI SHINKANSEN 現美新幹線、新潟
ULTRA x ANTEROOM exhibition 2016、ホテルアンテルーム京都、京都
2014 RADICAL PLATFORM混沌から躍り出る星たち 2014、
スパイラルガーデン、東京
2013 TOLOT heuristic SHINONOME “TOKYO FRONT LINE PROJECT:
大庭大介キュレーション“Trick-Dimensions”、東京
2012 クラウド [cloud/crowd](多摩美術大学芸術学科展覧会
設計長谷川祐子ゼミ企画展)、ギャラリー LEDECO、東京
G-tokyo 2012、森アーツセンターギャラリー 、東京
KISS THE HEART #1、伊勢丹新宿、東京
2011 伝統・現代・発生ドローイング展、東京芸術大学大学美術館 、東京
NEW DIRECTIONS: TRANS-PLEX、關渡美術館 国立台北藝術大学、台北
超京都、京都
2010 ART in ART、gallery RAKU、京都
data and vision、AKI gallery、台北
right here right now、projectroom ARTZONE、京都
2009 WORM HOLE episode11、magical artroom、東京
New art,Fresh discoveries、秋葉原UDX、東京
取手アートプロジェクト2009、茨城
2008 FRESH、R2、千葉
2007 AMUSE ART JAM 200、京都文化博物館、京都
ART AWARD TOKYO 2007、行幸地下ギャラリー、東京
取手アートプロジェクト2007、茨城
アトラス展、東京芸術大学メディア棟、茨城
混沌から躍り出る星たち2007、スパイラル、東京
2006 呼吸するoutline、gallery RAKU、京都
呼吸するoutline2、artzone、京都
メソスコピック、gallery RAKU、京都

Yusuke Komuta

1983 Born in OSAKA, Japan
2007 BFA, Department of Fine and Applied Arts, Kyoto University of Art and Design
2009 MFA, Department of Inter-Media Art, Graduate School of Fine Arts, Tokyo University of the Arts
Selected Solo Exhibitions
2017 Works on Paper, GINZA SIX Tsutaya Star Bucks, Tokyo
2013 COLOR UNFOLDS, SCAI THE BATHHOUSE, Tokyo
Selected Group Exhibitions
2016 GENBI SHINKANSEN, Niigata
ULTRA x ANTEROOM exhibition 2016, Hotel Anteroom Kyoto, Kyoto
2014 RADICAL PLATFORM The stars emerging from the chaos 2014, Spiral Garden, Tokyo
2013 TOLOT heuristic SHINONOME “TOKYO FRONT LINE PROJECT: “Trick-Dimensions” curated by Daisuke Ohba
2012 [cloud/crowd] (organized by the CPUE Seminar and Prof. Yuko Hasegawa, Tama Art University), Gallery LE DECO, Tokyo
G-tokyo 2012, Mori Arts Center Gallery, Tokyo
KISS THE HEART #1, Isetan Shinjuku,Tokyo
2011 Traditional and Contemporary, The University Art Museum,Tokyo University of the Arts
NNEW DIRECTIONS: TRANS-PLEX, GuanDu Musuem, Taipei National University of the Arts, Taipei
Cho Kyoto, Kyoto
2010 ART in ART, gallery RAKU, Kyoto
data and vision, AKI gallery, Taipei
right here right now, projectroom ARTZONE, Kyoto
2009 WORM HOLE episode11, magical artroom, Tokyo
New art, Fresh discoveries, Akihabara UDX, Tokyo
Toride Art Project 2009, Ibaraki
2008 FRESH, R2, Chiba
2007 AMUSE ART JAM 2007, The Museum of Kyoto, Kyoto
ART AWARD TOKYO 2007, Gyoko
Underground Gallery, Tokyo
Toride Art Project 2007, Ibaraki
Atras , Tokyo University of the Arts, Ibaraki
Stars Popping from Chaos 2007, Spiral
Garden, Tokyo
2006 Breath outline, gallery RAKU, Kyoto
Breath outline2, artzone, Kyoto
mesoscopic, gallery RAKU, Kyoto