Exhibition

Past

2023

12.02Sat

12.24Sun

at parcel

Open on Wed - Sun
14:00 - 19:00

Closed on Mon, Tue

Opening reception on 12.01.Fri 18:00 - 21:00

Romantic Agony

佐宗 乃梨子 | Noriko Saso

details - JP

この度、parcelでは佐宗乃梨子の個展を開催いたします。本年2月に九段下・科学技術館にて行われたアートイベント EASTEAST_Tokyo 2023にて高さ3mを超える大型作品を発表して以来、parcelからは2度目の作品発表となります。

佐宗乃梨子はガラスや金属といった可塑性のある素材を用いて、身体の物質性を主題とした彫刻表現をする作家です。日本書紀に描かれている黄泉の国から怒りを顕に姿を表すイザナミの物語を題材とした大作 “youtopia”をはじめ、神話やゾンビといった死生観に関わる架空の存在を主なモチーフとしています。ステンドグラスの手法を用いた佐宗の彫刻には細密までこだわり抜かれたディティール、手指で造形し素材の厚みを操作することによって生み出されるガラスの繊細なゆらぎと同時に、稜線を縁取る金属の力強いラインや時に正面性の強いフォルムを取り入れ荘重さが同居しています。

youtopia, 2021, mixed media

本展にて発表する大型作品は、まだ古典絵画が主流だった時代にマネが現実社会の裸婦として描いた「オランピア」、その古典的な題材である亡骸を抱く聖母子の姿を表した「ピエタ像」から着想を得ています。中空の薄い殻のような形状は魂の器としての肉体の物質性を顕にするとともに、佐宗はガラスの透過性を活かして作品の内に光を取り入れることで、彫刻の持つ物理的な量感、素材の鈍重な質量を解放しています。山のような形状の抽象的な存在に抱えられている女性は身体に蛆が湧きながらも視線はしっかりとこちらを捉え、薄闇の中に鮮やかで幻想的な光を纏い、不思議な存在感を放ちます。
ワイン瓶や色ガラスを素材にした小型の作品シリーズでは、ギリシャ神話をはじめとした古典彫刻や、物語性を想起させるようなエロスが題材となっています。ガラス鋳造の特性を生かし、原型に残る手指の痕跡、不完全に鋳造されることで偶発的に作られる有機的なかたちによって艶かしさは強調され、その独特なアンバランスさとガラスの表情によって、この現実世界から浮遊し時間性から放たれたようなイメージを作り出しています。

「どんなに文明が進化しても、人間の営みは肉体に縛られている。肉体が性に、性は生に繋がり、それが数珠つなぎのように生命が紡がれている。宇宙は膨張と収縮をくり返して何回も同じサイクルを繰り返しているという話を聞いたことがある。自然が循環するのと同じように、次の世界や次の宇宙も存在するかもしれない。」と佐宗は語ります。

紀元前に生きた人間が紡いだ神話、絵画に描かれた歴史上の物語、現代の娯楽映画として親しまれるゾンビまで、これらは時代や場所を超えて、現実世界における苦悩、死・生に対する問いや祈りから生まれた架空の物語です。文明が発達し様々な疑問が解き明かされた現代でもなお、神話が紡がれた時代と変わらずに人間は自然の大きな営みの中に物質としての身体を持って生まれ、苦悩し、ユートピアもしくはディストピアを空想せずにはいられません。現実に直面することで空想が生まれ、空想することによって近づくことのできるリアリティがあるように、これらは対なるようでいてその境界線は曖昧なものです。リアリティとロマンを繊細に交差させ、その狭間を行き来するように彫刻する佐宗の世界観を是非ご堪能ください。

恋人たち, bottle glass, 2020

details - EN

At parcel, we are pleased to announce a solo exhibition by Noriko Saso. Since presenting a large-scale work exceeding 3 meters in height at the art event EASTEAST_Tokyo 2023 held in February of this year at Kudanshita, Tokyo, this will be the second presentation of works from parcel.

Noriko Saso is an artist who uses pliable materials such as glass and metal to express sculptural representations with the materiality of the human body as the main work theme. Her works often revolve around fictional entities related to the perception of life and death, drawing inspiration from myths and concepts such as the story of Izanami expressing anger from the land of the dead “Yomi” as depicted in the Kojiki (Records of Ancient Matters). Her major work, “youtopia,” is based on this theme, along with other motifs involving myths and zombies. Saso’s sculptures, using the stained glass technique, exhibit a meticulous attention to detail, capturing the delicate undulations of glass created by manipulating the thickness of the material through manual shaping, as well as the powerful lines of metal outlining the edges and occasionally incorporating frontal, imposing forms, coexisting with a sense of solemnity.

A large-scale work to be presented at this exhibition takes inspiration from the time when classical paintings were predominant, particularly from Manet’s portrayal of “Olympia” as a nude in contemporary society and the classical theme of the Virgin Mary and child depicting the corpse in “Pieta.” The hollow, thin shell-like shape explicitly expresses the materiality of the body as a vessel for the soul. Additionally, Saso utilizes the transparency of glass to incorporate light into the work, liberating the physical sense of sculpture and the ponderous quality of the material. The woman, cradled by the abstract presence resembling a mountain, maintains a firm gaze while maggots emerge on her body. She is enveloped in vivid and fantastical light within the dimness, radiating a mysterious presence.

In a series of small-scale works crafted from materials such as wine bottles and colored glass, the thematic elements draw inspiration from classical sculptures, including those from Greek mythology, as well as an eroticism evoking a sense of narrative. Leveraging the characteristics of glass casting, the allure is accentuated through the traces of the artists fingers left in the prototype and the organic forms inadvertently created through imperfect casting. The unique imbalance and expressions of glass conjure an image that seems to float away from the tangible world, released from the constraints of temporality.

androogynous, bott

androogynous, bottle glass, 2022

No matter how civilization evolves, human endeavors remain bound to the physical body. The body is tied to sexuality, and sexuality is linked to life, weaving life like a string of beads. I’ve heard stories that the universe repeats cycles of expansion and contraction, much like the natural cycles we observe. Just as nature circulates, there might exist the next world or the next universe,” – Saso

From myths woven by humans who lived in ancient times to the historical narratives depicted in paintings, and even to zombies embraced as contemporary entertainment, these are fictional tales born from questions, prayers, and contemplation about suffering, life, and death that transcend time and place. Even in the modern era where various mysteries have been unraveled by the advancement of civilization, humans, unchanged from the time when myths were spun, are born as material bodies within the grand workings of nature. They experience struggles and cannot help but fantasize about utopias or dystopias. Confronting reality gives birth to imagination, and through imagination, there exists a reality that can be approached. These seem to be counterparts, yet their boundaries are ambiguous. Please take a moment to appreciate Saso’s perspective, delicately intersecting reality and romance, navigating the space in between.

佐宗 乃梨子 | Noriko SASO

1988年神奈川県生まれ。
2014年東京藝術大学美術学部彫刻科卒業、2021年同大学大学院美術研究科博士後期彫刻修了。
ガラスや鉄などを素材に、指紋や指の形など手の痕跡が残るワックスを造形に用いて制作を行う。身体の物質性を主題とし、ゾンビや神話などのフィクションをモチーフにしたステンドグラスの作品シリーズ、ワイン瓶や色ガラスを素材としたレリーフや彫刻などを制作する。

1988 Born in Kanagawa pref. Japan.
BA sculpture, Tokyo University of the Arts in 2014 / PHD Sculpture, Tokyo University of the Arts in 2021.
Saso’s works are made of glass, metal, and other materials, while using wax as a modeling medium that retains traces of her fingerprints and finger shapes. She creates a series of stained glass works that focus on the material- ity of the body, mainly using zombies and mythology as motifs, as well as relief works made from empty bottles, and glass sculptures.