Exhibition

Upcoming

2025

02.22Sat

2025

03.30Sun.

PARCEL

Open on Wed - Sun
14:00 - 19:00

Closed on Mon, Tue, National Holidays
Opening reception on February 21st, Fri. 18:30-21:00

Passion

太郎 千恵藏 | Taro Chiezo

details - JP

この度PARCELは、太郎千恵藏の1990年代と新作の絵画を中心とした展覧会を開催いたします。PARCELでは2023年の「90’s and : /or 20’s」に続き、二度目の個展になります。太郎千恵藏は、1991年にニューヨーク・ソーホーのギャラリーでデニス・オッペンハイムらと「見えない身体」展で芸術家としてデビューしました。そして翌年「ポスト・ヒューマン」展においてマイク・ケリー、キッペンバーガーらとヨーロッパの5美術館を巡回しました。奈良美智、村上隆らを有した1990年代のネオポップを代表する作家です。

今年の2月から、東京国立近代美術館にて太郎千恵藏の新収蔵された「戦争(ピンクは血の色)」1996を含む代表作3点が「所蔵作品展 MOMATコレクション(2025.2.11–6.15)」の第12室「美術家たちのダークツーリズム」という特別展示に出品されます。太郎の「戦争 (ピンクは血の色)」は同館無期限貸与の藤田嗣治「アッツ島玉砕」や「血戦ガダルカナル」などの戦争画の文脈上にあり、ポストモダンを複製技術の時代として捉えた戦争画であるといえます。

「だめだ、ぜんぜんだめだ。光がちがう! 」   ジャン=リュック・ゴダール「パッション」より

太郎は、1982年にニューヨーク大学シネマスタディーズの一年生のときに、ジャン=リュック・ゴダールの「パッション」とニューヨークの劇場で出会っています。この映画はゴダールがモデルの映画監督がレンブラントやゴヤの絵画を活人画として再現する映画制作とその町で起こる現実の労働運動が絡みあう映画です。過去の名画の映画への引用と、引用された名画と現代の現実とのモンタージュに、太郎は大きな可能性を感じました。

美術史家のストイキツァは「絵画の自意識」のなかで、「画中画」の革新性を語っています。ピーテル・アールツェンの「マルタとマリアの家のキリスト」にみられる絵画が絵画を内包する構造と似た構造を「戦争(ピンクは血の色)」や、今回展示される「経済の法則」はもっており、「戦争(ピンクは血の色)」はウィリアム・ターナーの作品「太陽の中に立つ天使」の図の上に、テレビ画面のキャプチャが乗り、ミサイルが描き足された下にはもうひとつの画面があります。「経済の法則」ではよりモンタージュは洗練され、ターナーの「国会議事堂の火災」に特撮ヒーローが描かれています。古賀春江が「海」の制作において集められた雑誌や絵葉書のイメージをモンタージュしてひとつのタブローとして成立させたように、太郎は画集やテレビ画面のキャプチャやコンピューターの画像をモンタージュして絵画を制作しました。

1996年のARTFORUM誌上[1]で、美術評論家のジャスティン・スプリングは「戦争 (ピンクは血の色)」が発表されたNYのサンドラ・ゲーリングギャラリーでの太郎の個展をこう解説します。「テレビ、ビデオ、コンピューター、インターネットなど、パッケージ化されたテクノロジーをめぐる即時的な興奮を視覚的に表現したところに、太郎千恵藏の卓越した才能がある。今回展示された4点の大作は、ネット上のさまざまなサイトで見つけた日本のマンガのキャラクターが描かれている。キャンバスに油彩でコラージュされたこれらの作品で、太郎千恵藏は、コンピューターやテレビが生み出すイメージと無頓着で楽観的な消費文化を絵画的に表現した。ジャパニメーションとAbExの技法、そして蛍光色の絵の具を使った鮮やかなパレットという、ありそうでなかった組み合わせは、コンピューターで生成されたイメージが氾濫する世界における絵画そのものの地位に対する辛辣なコメントと見ることもできる。無表情なコメディとはまったく別の、この作品は、ロリポップ、ネオン、プラスチックの世界に身を置くおいしそうなほど人工的な色彩感覚が際立っている。ペインティングも形式主義的に印象深いが、レーザーディスクを敷き詰めた小さな遊び場を這い回る機械化された彫刻(A Robot to Fall in Love /or not,1994)は圧巻だ。」

「経済の法則」1996は、「戦争(ピンクは血の色)」と同シリーズの大作で、1996年に佐賀町食糧ビルの小山登美夫ギャラリーのこけら落としの展覧会「太郎千恵蔵展」にメインの作品として展示されました。ターナーの「国会議事堂の火災」を引用した画面上に特撮のヒーローが燃えている下半身を自ら消火している姿は当時の日本社会が直面していたバブル崩壊への対応を表しているかのようです。画廊内、同壁には以後村上隆「727」など、多くの作家が代表作を展示されてきました。

太郎の新作絵画は、日本の近代美術史における戦前の前衛芸術と漫画の関係をテーマにしています。そして特筆すべきは、靉光の「眼のある風景」とおなじように「忍術:唯物論としての」2025などの太郎が描く「一つ眼」の顔は、視線の複数性や眼差しの問題ではなく、見ている鑑賞者を「物」(イマージュの総体としての)にしてしまうような強さがあることです。この「一つ眼」のモチーフは、90年代から度々描かれています。そのほかにも戦前の前衛芸術運動MaVoの雑誌の表紙を描いた地に猫と犬をモンタージュした高見沢路直へのオマージュの絵画や、戦前の前衛画家岡本唐喜にオマージュした絵画も展示されます。

この機会にぜひ、PARCELにて太郎千恵藏の作品世界に触れて頂けると幸いです。

*会期中、予約制にて parcel (まるかビル2階)にて太郎千恵藏による特別展示をご覧いただけます。ご予約は contact@parceltokyo.jp にて承ります。

[1] https://www.artforum.com/events/taro-chiezo-212229/

details - EN

PARCEL is pleased to present an exhibition focusing on Taro Chiezo’s paintings from the 1990s alongside his new body of works.

This marks his second solo exhibition at PARCEL, following “90’s and /or 20’s” in 2023. Taro Chiezo debuted as an artist in 1991 with the exhibition Invisible Bodies, a group exhibition alongside Dennis Oppenheim, at a gallery in SoHo, New York. The following year, he participated in the Post-Human exhibition, which toured five museums in Europe, alongside Mike Kelley, Martin Kippenberger, and other artists. He is considered one of the leading figures of the 1990s Neo-Pop movement, which included artists such as Yoshitomo Nara and Takashi Murakami.

Starting this February, three of Taro Chiezo’s representative works, including the newly acquired War (Pink is the Color of Blood) (1996), will be featured in the special exhibition “Dark Tourism by Artists” as part of The MOMAT Collection (February 11–June 15, 2025) at the National Museum of Modern Art, Tokyo. War (Pink is the Color of Blood) is positioned within the context of war paintings such as Léonard Tsuguharu Foujita’s Last Stand at Attu and The Battle of Guadalcanal, which are on indefinite loan to the museum. Chiezo’s work can be seen as a war painting that perceives the postmodern era through the lens of reproduction technologies.

“No good, not good at all. The light is all wrong!” — from Passion by Jean-Luc Godard

In 1982, as a first-year student in Cinema Studies at New York University, Taro Chiezo encountered Jean-Luc Godard’s Passion at a theater in New York. The film interweaves the story of a director, modeled after Godard himself, attempting to recreate paintings by Rembrandt and Goya as living tableaux with a real-life labor movement occurring in the town. The montage of past masterpieces quoted in the film, juxtaposed against contemporary reality, inspired Chiezo with its immense potential.

Art historian Victor Stoichita, in The Self-Aware Image: An Insight Into Early Modern Meta-Painting (Studies in Baroque Art) (Harvey Miller Studies in Baroque Art) by Victor I. Stoichita and Lorenzo Pericolo, discusses the innovative nature of “Meta-paintings.” This structural layering, seen in Pieter Aertsen’s Christ in the House of Martha and Mary, is similarly found in War (Pink is the Color of Blood) and The Laws of Economy, both of which will be exhibited. In War (Pink is the Color of Blood), a television screen capture overlays William Turner’s The Angel Standing in the Sun, with missiles drawn in, and beneath them, yet another layer of imagery. In The Laws of Economy, the montage is even more refined, incorporating Turner’s The Burning of the Houses of Parliament, now featuring an Tokusatsu (special effects) hero. Just as Harue Koga assembled images from magazines and postcards to create a single tableau in The Sea, Chiezo constructs his paintings by montaging images from art books, television screens, and digital sources.

In the 1996 Summer issue of ARTFORUM[1], art critic Justin Spring reviewed Chiezo’s solo exhibition at Sandra Gering Gallery in New York, where War (Pink is the Color of Blood) was unveiled. He wrote:

“Chiezo’s brilliance lies in describing in visual terms the immediate excitement surrounding the prepackaged technologies of television, video, the computer, and the Internet, a visual analogy for the instant (and ultimately unsatisfying) gratification available through electronic media. The four large-scale paintings in the show featured Japanese cartoon characters found in various sites on the Net. In these oil-based collages on canvas, Chiezo created a painterly vision of jumbled computer- and television-generated imagery and the mindlessly optimistic consumer culture that produces it. The unlikely combination of “Japanimation” with AbEx techniques and a bright, highly keyed palette of fluorescent paints can be seen as a wry comment on the status of painting itself in a world overrun with computer-generated imagery. Quite apart from their deadpan comedy, however, the works are remarkable for their delectably artificial sense of color: to gaze at one is to linger in a world of lollipops, neon, and plastic. While the paintings are formally impressive, a mechanized sculpture that creeps around its own little laser-disk-paved playpen (A Robot to Fall in Love /or not, 1994) steals the show. “

The four large-scale works presented in this exhibition feature characters from Japanese manga found on various websites. These oil-painted collages on canvas vividly depict the imagery produced by computers and television and the carefree, optimistic consumer culture surrounding them. The unlikely yet compelling combination of Japanimation techniques, Abstract Expressionist methods, and fluorescent palettes offers a sharp commentary on the status of painting in a world flooded with computer-generated images. Far from being a deadpan comedy, these works shine with an almost edible, artificial color palette reminiscent of lollipops, neon, and plastic. While the paintings themselves are formally striking, the mechanized sculpture crawling over a small playground lined with laser discs (A Robot to Fall in Love /or not, 1994) is truly mesmerizing.”

The Laws of Economy (1996) is a major work from the same series as War (Pink is the Color of Blood). It was the centerpiece of Chiezo’s solo exhibition that inaugurated Tomio Koyama Gallery at Sagacho Exhibit Space. The image of a Tokusatsu (special effects) hero extinguishing flames on his own burning lower body within a scene referencing Turner’s The Burning of the Houses of Parliament seems to metaphorically depict Japan’s response to the bursting of the economic bubble. The same wall in this gallery later hosted seminal works by artists such as Takashi Murakami, including 727.

Chiezo’s latest paintings explore the relationship between prewar avant-garde art and manga within the history of modern Japanese art. Notably, his depiction of the “single eye” motif in works like Ninjutsu: As a Materialist (2025) carries an intense gaze that, unlike traditional concerns with multiple perspectives and viewpoints, transforms the viewer into an object—a total image. This “single eye” motif has appeared repeatedly in his works since the 1990s. Additionally, the exhibition includes paintings that pay homage to Michinao Takamizawa, who designed the covers for MaVo, the prewar avant-garde magazine, by montaging images of cats and dogs, as well as works honoring prewar avant-garde painter Toki Okamoto.

*During the exhibition, a special exhibition by Taro Chiezo will be on view at parcel (2nd floor of the Maruka Building) by appointment only. Please contact us at contact@parceltokyo.jp

[1] *https://www.artforum.com/events/taro-chiezo-212229/

展覧会、各作家、作品等に関するお問い合わせはcontact@parceltokyo.jp までお願いいたします。
For further information regarding this exhibitions or the artists, artworks please contact us at contact@parceltokyo.jp 

展覧会にあわせて太郎千恵藏の芸術と現代をめぐるトークイベントを開催いたします。

222() 16:00-「3つのP (Pop、Painting、Post Modern) 」成相肇(東京国立近代美術館主任研究員)x 太郎千恵藏(芸術家)

31() 16:00- 「非美学:イマージュと空間と絵画について」福尾匠(哲学者)x 太郎千恵藏(芸術家)

トークイベントは入場無料となっておりますが、席数に限りがあるため立見となる場合もございますので、ご了承ください。 contact@parceltokyo.jp


太郎 千恵藏 | Taro Chiezo

1962年 東京生まれ
1981-84年 ニューヨーク大学 Tisch School of the Arts
現在はベルリンを拠点に活動

1962 Born in Tokyo, Japan
1981-84 New York University, Tisch School of the Arts
Lives and works in Berlin, Germany

https://tarochiezo.net/