Exhibition

Past Exhibition

2020

08.08Sat

08.30Sun

at PARCEL

LET’S MOVE IT

小畑 多丘 | Taku Obata

details - JP

この度 PARCEL では小畑多丘個展「LET’S MOVE IT」を開催いたします。1990 年に発表された Special Ed による曲「Come on Let’s Move It」から引用したこのタイトルは小畑の新作に見られる身体性を反映したものになります。 本展では新作のキャンバス作品を中心に展示いたします。

彫刻家である小畑は日頃より彫刻のためのスケッチを多量に残しています。それが進化、派生をしたアプローチでドローイングやプリン ト、キャンバス作品として今年の 6 月から 7 月にかけて AKIO NAGASWAGA ギャラリーで展覧会を行いました。

2020 年 3 月より PARCEL で滞在制作をしながら制作されたこれら一連のドローイングやキャンバス作品に見られる反復した線の描き方は、 ブレイクダンサーでもある小畑のルーツに呼応しながら画面上をコリオグラフの指南書のようにリズムを刻み、絵の具の乾き、量、スピー ド感など自身に制作における制限を自らに課した上で挑んだ成果でもあります。

キャンバスという課題に対し小畑は当初ドローイングから拡張された作品群を完成、先の展覧会で発表してきました。そこからさらに実 験を繰り返す中で彼は彫刻家としての再アプローチを試み、本展で発表するする新シリーズにつながります。それらは先述のリズミカル な要素と軽快感は保ちつつも、彫刻家としての彫る(削る)という行為を大小様々なスキージーやスクレーパーを駆使しながら平面に落 とし込んだものになりました。厚塗りされた絵の具をカービングの要領で削り取り、マチエールを掻き分けながら露わになった下地で図 像を描いて制作されたこれら一連の作品は平面作品に対して、彫刻家として小畑の一つの到達点と言えます。

さらには削り取った絵具をモデリングの要領で同サイズの別キャンバスに擦り付けながら転用し、削る行為から産み出された作品をネガ ティブとするのならば質量の移設とダイナミックな身体の移動によって、意図的な副産物としてのポジティブである対の作品を一連の動 作で描いた作品も展示いたします。”LET’S MOVE IT” というタイトルからもわかるように、小畑にとって彫刻はもとより、絵画に対しても 同じ身体表現として捉え直しており、描いているのです。

彫刻家小畑が挑んだキャンバス作品、ぜひご高覧くださいませ。

details - EN

PARCEL is proud to annouce our upcoming solo exhibition by Taku Obata “LET’S MOVE IT”. Coming from a song “Come on Let’s Move it” by Special Ed which was releaced in 1990, the new body of works which Obata will be exhibiting reflects the physicallity of himself as a sculptor. In this exhibition we will be presenting a canvas works by the artist.

Obata has been producing numorous scetches and drafts for his sculpture work on a daliy basis. Those then evolved in a series of drawings, prints and canvas works, which were on show at AKIO NAGASAWA GALLERY (Tokyo, Japan) this June and July.

These works, some previously shown in June, deeply reflected the backgrounds of him as a b-boy break dancer, portraying a rythmical flow of various lines as if it were following a choreograph score. With such use of body, “dancing” around the canvas, Obata used the characteristics of the materials, such as the speed it dries and the volume, as an element to decide the way to paint.

Following his series of works deriving from his drawings and expanding them, Obata has re-approached the canvas which lead to this new series which will be exhibted at PARCEL. This series is a combination of the rythmical patterns seen throughout his works, along with a distinct sculptural approach of a carving / modeling process included into his painting process with the usage of tools such as a scraper and a squegee. By carving a thick layer of paint and creating an image with the carved lines and the layers underneath, this series reflects his career as a sculptor and is one answer to his endless endeavor with the canvas.

Within this new series, Obata has explored the process of painting, creating a clone from the carved acrylic paint. By dancing between a pair of canvases with the same size, he simply shifts the mass of paint and his body, carving on one and modeling on the other, giving to birth a negative / positive relationship between the pair. As mentioned in the title of the exhibition “LET’S MOVE IT” for Obata, both sculpture and his paintings are a result of his physical movement and expression.

special thanks to : DDD Artist in Residence Program

小畑 多丘 (Taku Obata)

—-

1980  / Born in Saitama pref. Japan
2006  / BFA sculpture, Tokyo University of the Arts
2008  / MFA sculpture, Tokyo University of the Arts

個展 / Solo Exhibitions:
2020 | “Opposite Effects” AKIO NAGASAWA, Tokyo
2020 | “TAKU OBATA SCULPTURE” Japan House London, London, UK
2020 | “TAKU OBATA DRAWING Exhibition” White Conduit Projects, London, UK
2020 | “B BOY JIKI”Bomma galerie, Paris, France
2016 | “ノリトグラフ | Nolithograph” Gallery KIDO Press, Tokyo
2016 | “彫刻 // 新時代シリーズ 2 vol.3 小畑多丘展(sculpture // New Generation series2 Vol3 Taku Obata Exhibition)” Nihonbashi Takashimaya GalleryX, Tokyo
2014 | “BUST A MOVE”Jonathan LeVine Gallery, New York
2012 | “Taku Obata B-BOY on Sky Court “, Nakamura Keith Haring Musuem, Yamanashi 2011 “Taku Obata BBOYIZM” Ginza Mitsukoshi 8F Gallery, Tokyo
2009 | “IT’S JUST BEGUN” Tokyo Wondersite Hongo, Tokyo

グループ展 / Group Exhibitions:
2020 | “The Dividing Line”(Virtual exhibition)Fluorescent Smogg, planet Earth
2020 | “Fine Line” Stolen space gallery, London, UK
2020 | “CONNECTIONS” Over The Influence, HK
2018 | “Pn—Powers of PLAY—”Tokyo University of the Arts, Tokyo, Japan
2018 | “HYPER LANDSCAPE 超えていく風景 ” Watarium, Tokyo, Japan
2017 | “SIDE CORE 路 – 線 – 図 “GALLERY TRAX, Yamanashi, Japan
2016 | NEW VISION SAITAMA 5 “The Emerging Body”The Musuem of Modern Art Saitama, Saitama
2015 | “SIDE CORE -TOKYO WALKMAN-” hiromiyoshii roppongi, Tokyo, Japan
2014 | ART FAIR Tokyo 2014 “SIDE CORE
2014 | “Tokyo International forum, Tokyo, Japan
2013 | Singapore Art Week “TOKYO STREET” Ikkan Art Gallery with Crear Editon and Gallery, Singapore
2013 | 10 YEARS OF THE RED BULL BC ONE WITH BBOY ARTS FESTIVAL SEOUL, Seoul, Korea

受賞歴等 / Awards
2008 | “Tokyo Wonderwall 2008” Grandprix
2019 – 2020, April | artist in residence、City & Guilds of London art school