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2023
09.09Sat
10.08Sun
parcel
Open on Wed - Sun
14:00 - 19:00
Closed on Mon, Tue
Opening reception on Sept 8th Fri 18:00-21:00
Lucas Dupuy
details - JP
Lucas Dupuyは1992年ロンドン生まれの作家です。絵画・彫刻表現を軸に、近年ヨーロッパを中心に精力的に発表を行っています。デュプイは自然風景、建築、写真、記号論など多様なテーマを探求し、文字や建造物・自然などの表象から巧妙に造形を抽出して、作家自身の心象風景とも言えるような独自の平面表現を構築しています。日本では、これまで2020年にOIL by BTで行われた3人展“Parallel Archaeology”に参加し、作家自身が過去に持っていた失読症の体験がインスピレーションの出発点となっている、より記号的・建築的要素の強いペーパー・コラージュシリーズを発表しました。また、2019年に制作した壁画は現在も天王洲・ボンド・ストリートに残っています。Dupuyはその表現において自然と人工物・有機物と無機物といった対比的な要素を交差させながら、時間の流れや現象の不確かさを見事に作品として昇華させています。本展では、薄い絵の具のレイヤーを多層に重ねることで霧や光の移ろいを表出させたようなキャンバス作品、また、彫刻されたパネルにデジタルコラージュを重ねたプリント作品を中心に発表いたします。
アメリカの作家であるエリック・デイヴィスは1998年にテックグノーシスというコンセプトを思いついた(*1)。彼のカルト的な著書は、秘教的でスピリチュアルなものがデジタルやテクノロジーとどのように絡み合っているかを考察したものだ。彼は電気と錬金術、仮想現実とグノーシス神話、儀式とプログラミングの歴史的関係を探求した。ルーカス・デュプイの作品は、神話的世界の細部が吹き飛んだような、神秘的で抽象的な中に存在している。
デュプイの作品は、エアブラシで描いたドローイングをアクリルで再構築した大規模なものから、ゲームのスクリーンショットや抽象的なプリント、コラージュの要素を重ねた、より親密な建築的作品まで多岐にわたる。彼のインスピレーションの一端は、カルト的なコンピューターゲーム「Half-Life 2」のセーブ・スポット/セーフ・スポットにある。多くのロールプレイングゲームのように、穏やかな場所がある。ここでは時間がゆっくりと流れ、物語の激しさは静止し、ゲーム内の美的要素は軽減されている。デュプイの作品は、このようなデジタル空間の雰囲気を、絵画的で、時には彫刻的なものに変えている。さらにリアルなものとして。
デュプイの展覧会とそのタイトル「It’s an endless world!」は、ウイルス感染後の終末的な世界観を描いた遠藤浩輝の漫画『EDEN』(*2)からもインスピレーションを得ている。彼のインスピレーションのように、この作品は光と闇、感情の起伏、心理的な動揺、そしてすべての物語に組み込まれた救済に触れる作品である。
– 文:フランチェスカ・ギャバン
details - EN
Lucas Dupuy was born in London in 1992. In recent years, he has been exhibiting his paintings and sculptures more energetically in Europe. Dupuy explores a wide variety of themes including natural landscapes, architecture, photography, and semiotics, and cleverly extracts forms from representations of text, architecture, and nature to create unique two-dimensional representations that can be described as the artist’s own mental landscapes. In Japan, he participated in the three-person exhibition “Parallel Archaeology” held at OIL in 2020, and presented a series of paper collages with stronger symbolic and architectural elements, which were inspired by his own past experience of dyslexia. The artist’s own past experience of dyslexia was the starting point of inspiration for the series of paper collages. Dupuy also created a mural in 2019, which still remains on Tennozu and Bond Streets, intersecting contrasting elements such as the natural and the artificial, the organic and the inorganic, in his expression, sublimating the flow of time and the uncertainty of phenomena in his artworks. In this exhibition, Dupuy will present canvas works that depict mental images of fog and shifting light through multiple layers of thin paint, as well as prints of digital collages on sculpted panels.
The American writer Erik Davis came up with the concept of Techgnosis in 1998.(*1) His cult book looked at how the esoteric and spiritual are intertwined with digital and technological. He explored the historic relationship between electricity and alchemy, virtual reality and gnostic mythology, ritual and programming. Lucas Dupuy’s work exists in the blown up, mysteriously abstract details of a mythic world.
The British artist’s work veers from large scale acrylic reworkings of the artist’s airbrush drawings to more intimate architectural pieces layering gaming screenshots, abstract printing and collaged elements. Part of his inspiration are save spots / safe spots in the cult computer game Half-Life 2. Like many role-playing games, there are locations of calm. Here time slows, the intensity of narrative stills, aesthetics become more reduced. Dupuy’s transforms the atmosphere of these digital spaces into something painterly and at times sculpture. Something real.
Dupuy’s exhibition – as well as the show’s title ‘It’s an endless world!’ – is also inspired by Hiroki Endo’s manga ‘Eden’(*2), which describes a post-virus apocalyptic world-scape. Like his inspirations, this is work that touches on light and dark, up and down of emotional and psychological upheaval and relief that is built into all narrative.
– Text by Francesca Gavin
展覧会、各作家、作品等に関するお問い合わせはcontact@parceltokyo.jp までお願いいたします。
For further information regarding this exhibitions or the artists, artworks please contact us at contact@parceltokyo.jp
Lucas Dupuy|ルーカス・デュプイ
1992年ロンドン生まれ、現在もロンドンを拠点に活動。デュプイは、建築、テクノロジー、サブカルチャー、言語システム、自然現象などからインスピレーションを受け、それらの観察から視覚的なサンプリング・要素を抽象化し、微妙な情緒性とエネルギッシュな不安感を孕んだ作品を制作する。近年は、霧のように薄く絵の具を多層に重ねた心象風景とも言えるような絵画作品、彫刻を施したパネルにデジタルコラージュを重ねたレリーフのようなプリント作品、建築的な立体作品を中心に発表を行っている。また、All Purpose Studioとともに自身の出版レーベルLichen Booksを主催する。
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Born in London, 1992. Lives and works in London.
Dupuy’s artwork is inspired by architecture, technology, subcultures, language systems, and natural phenomena, abstracting visual samplings/elements from these observations to create works imbued with subtle emotionality and energetic anxiety. In recent years, he has been presenting paintings that could be described as mental landscapes made with multiple layers of thin, foggy paint, relief-like prints made with digital collage on sculpted panels, and architectural three-dimensional works. He also runs his own publishing label, Lichen Books, with All Purpose Studio.
http://lucasdupuy.com/
Selected Solo Exhibitions
2023 | Upcoming solo exhibition at INCUBATOR, London in Nov “It’s an endless world!” parcel, Tokyo “Formless Anxiety”, Tick-Tack, Antwerp “Formless Anxiety Book Launch With Live performance by Nexcyia”, Collective Ending, London |
2021 | “Florist Mews”, Castor Gallery, London |
2018 | “Incunable, Union Gallery, London” |
Selected Group Exhibitions
2023 | “CHROMATIC DYNAMIC… STRESS!”, Galería Fran Reus, Palma “Search Party”, Tatjana Pieters Gallery, Gent, Belgium “Approach”, Duo show with Vika Prokopaviciute, curated by Jeanette Gunnarsson. Stockholm, Sweden |
2022 | “Noontime Ghosts”, curated by Brooke Wilson, Eve leibe gallery, September, London “Final Hot Desert, ~Press~”, Duo exhibition with Louis Morlæ, Curated by Ben Sang, Warden Point, Isle of Sheppey, UK |
2021 | “Squeezebox”, Collective Ending HQ, June 6, London, UK |
2020 | “Glade”, Constentine, Cornwall, UK “Parallel Archaeology” with BIEN, Makoto Kobayashi, OIL, Tokyo, Japan, “Choi and Lager gallery, Adieu to old England, the kids are alright, Cologne, Germany |
2019 | “The form springs”, Senesi Contemporanea, London, UK “Carousel”, The Koppel Project Central, London, UK “ASANNAT”, Ostend – BE, “Hopp och Lek pt2” Collaborative project with Amanda Mostrom, Blockhouse Tokyo, Japan “Gobbledygook”, Kensington residency final show, London, UK |
2018 | Bien & Lucas Dupuy duo exhibition, On Sundays, Watarium Museum, Tokyo, Japan “Slippage”, Von Goetz Art, London, UK |
2017 | “Hopp och Lek”, Collaborative project with Amanda Mostrom, The Kennington Residency |
Residencies / Selected Other Projects
2022 “Atami art grant residency”, November, Atami, Shizuoka, Japan