Exhibition

Past

2022

02.26Sat

03.27Sun

at parcel

Open :
Wed - Sun 14:00 - 19:00

Closed :
Mon / Tue

Opening reception :
02.25 18:00-21:00

Insect Technology and Other Small Things

Russell Maurice

details - JP

この度、PARCELではギャラリーとして2つ目の拠点となるスペース「parcel」をPARCELの真裏に位置するまるかビルの2Fに開廊いたします。

「parcel」では4月に予定しているまるかビルの全館オープンに先立ち、こけら落としに、PARCELとしての第一回目の展示「Comic Abstraction by Writers」にも参加したラッセル・モーリスの個展「Insect Technology and Other Small Things」を開催いたします。


ラッセル・モーリスは1975年 イギリスに生まれ、現在は日本を拠点に活動をしています。ヨーロッパにおけるグラフィティ文化から発祥したムーブメント「Comic Abstraction」の第一人者であり、またそれらのカルチャーとファッションを繋ぐ先鋭的なファッションブランド「Gasius」のディレクターとしても広く知られています。アートにおいてもファッションにおいてもモーリスの表現は多くのアーティスト達に影響を与えており、グラフィティが歴史化される重要な部分を担うアーティストです。

モーリスの代表的な作風はグラフィティのレタリングやサンプリング表現を出発点に、コミックやアニメのフィクション表現に見られる記号的な造形を解体 / 再構築する絵画です。時に作品は魔術的かつ謎めいた古代文字の羅列のようであり、サイエンスフィクションの世界に登場する建築物の断片のようです。このようなモーリスの実践はストリートカルチャーに一括りされるものではなく、ヨーロッパ各地の美術館やアートセンターで展覧会を行っています。2010年にはイギリスの歴史あるプライズ「New Contemporaries」に選出され ICA(Institute of Contemporary Arts)での展覧会に参加。2016年にはイギリスを代表するアーティストレジデンス「Somerset House」での滞在制作・展覧会を行なっています。

今回発表する新作は、昆虫の形を抽象化し、シンメトリー、黄金比、チューリングパターン、フラクタルなどの造形パターンをサンプリング / リミックスした、幾何学的な大型絵画とコラージュのシリーズです。様々な種類の幾何学模様、断片的なイメージを絵画上に繋ぎ合わせられていくことで、顕微鏡で小さな生態系を覗き見たような世界観が表現されています。一見はグラフィカルかつポップな印象を持つ作品群ですが、生物や自然物が持つ造形の特性を熟知し、非常に高度なレベルで表現されているのです。そのようなモーリスの表現は、アニメやアニメーション同様、ストリートカルチャーの表現が自然界に存在する有機的で抽象的な形状に基づいていることを感じさせると共に、ストリートアートがサイケデリックアートや神秘主義と結びついていることを示唆しています。

また、モーリスの表現が持つ重要な観点は、芸術におけるジャンルの枠組みで分断されている知性や文脈を接続していくことにあります。モーリスの出発点はグラフィティですが、イギリスのセントラル・セント・マーチンで修士号を取得しています。音楽やファッションは勿論のこと、SFやアニメーションにも造詣が深く、自然科学やコンピューターサイエンスまでその興味の幅は広範囲に及びます。モーリスのスタジオには様々な資料やコレクションでひしめき合い、いわゆるアートスタジオとは異なり小さな博物館のようです。アクリルボックスの中に様々な素材のオブジェクトをアッサンブラージュする特徴的なシリーズでは、異なる文脈の物事を組み合わせるインターメディアアートの方式を採用しています。モーリスの表現の多くには様々なサンプリングが行われており、それが独特なリズムとミステリアスな雰囲気を作り出しているのです。

グラフィティを軸としながら様々な専門分野の知性の破片をコラージュし、未知なる視覚的体験を開拓するアーティスト、ラッセル・モーリスの2年ぶりの個展となります。是非ともご高覧ください。



自然界における、魔法めいた テクノロジーとも言える現象は無限である。フィボナッチ螺旋は顕微鏡で視認できるものから、銀河に跨るサイズで存在しています。

本展覧会では、微細な昆虫の形状や彼らのテクノロジー、それらとロボットとの共通点(複雑かつ単純な知的生命として)や顕微鏡写真(視認できない奇跡)などといった小さなスケールのマテリアルに対する、モーリスの深い造詣と探究心、その痕跡が垣間見られます。昆虫は奇怪でありながら時に革新的なほど奇妙で、特に歩く彫刻の様なツノゼミは、モーリスにとって長らく創造への重要な潤滑油でした。

リサーチによって得られたこれらのマテリアルは創造の出発点となり、鑑賞者のためではなくモーリスによる個人的な理論に基づいて情報へと消化され、転換されていきます。彼のドローイングは自身が納得するまで制作が繰り返された(もしくは自己を反映した)結果であり、この反復が時折作品自体をより複雑で難解にし、謎を深めています。

ほかにも多くのニュアンス、空気感や美的感覚が制作に影響、もしくは参照元として使用されています。それは太陽に赤く照らされた1970年代のプログレッシブ・ロックとSCI-FIが混ざったような感覚であったり、当然ながら昔のアニメや漫画も参照されています。80年代の日本のバブル期の雰囲気のメタル調の青や緑、サーモンピンク色なども。これらは色味だけのことではなく、形状やテクスチャ、さらにはパターン、時には粉っぽくマットでひび割れていたり…..反射するくらいメタリックで、夕焼けのグラデーションから感じ取れる無限の広がりの様だったりするのです。

作品の全てがグラフィティ史の香りをわずかに纏った抽象的なアニメ調でまとめられながら、フォルムと審美的な部分が隠されています。
ここで一つの疑問に当たります。
「そこにメッセージはあるのか?」
確実に存在はしているが、それは藪の中に絡まっているのです。

これが、Nuclear Romanticismなのです..

— Russell Maurice

details - EN

PARCEL is pleased to announce the opening of its second gallery space, “parcel”, located on the 2nd floor of the maruka building, directly behind PARCEL.
Prior to the grand opening of maruka building itself, “parcel” will host its first exhibition, a solo exhibition “Insect Technology and Other Small Things” by Russell Maurice, who also participated in PARCEL’s very first exhibition “Comic Abstraction by Writers”.

Born in 1975 in London, Russell Maurice is currently based in Japan. Maurice is considered one of the leading figures in Comic Abstraction (as a genre) originating mostly from Graffiti culture in Europe. He is also widely known as the director of Gasius, a fashion brand that (although Maurice sees them as separate entities) links this culture with fashion. Russell’s work has influenced many artists, becoming an important part of the historicization of Graffiti. 

Starting from Graffiti aesthetics, Maurice’s distinctive style of painting reconstructs the symbolic forms found in comics and anime fiction. At times, his works resemble a sequence of magical and enigmatic ancient characters, or fragments of architecture from the world of science fiction. Maurice’s practice is beyond the confines of street culture, and has been exhibited in museums and art centers globally. In 2010 he was selected for the UK’s prestigious prize the “New Contemporaries” and exhibited at the ICA (Institute of Contemporary Arts). In 2016, Maurice had a residency and exhibition at Somerset House, one of the leading artist residencies in the UK.

The new works which will be shown at this exhibition are a series of large abstract paintings and smaller collages of insect forms, sampled and remixed while considering various kinds geometric pattern forms such as symmetry, golden ratio, Turing pattern, and fractal’s. These are combined with fragmented images in the paintings to create a microscopic view of the world, as if looking into a small ecosystem. At first glance, his works may appear to be graphical and pop, but they are expressive at a very high level, based on a thorough understanding of the form and characteristics of living things and natural objects. Such expressions by Maurice remind us that just like anime and animation, the expression of street culture is not only based on mechanical and graphical visuality, but can also be based on organic and fluid shapes that exist in nature and can be connected to psychedelic art and surrealism too.

Also, an important perspective of Maurice’s expression is the connection of intelligence and contexts that are divided by the framework of genres in the arts. Maurice’s starting point is Graffiti, but he also has a master’s degree from Central Saint Martins in London. His wide interests range from music and fashion, to sci-fi and animation, from natural science to computer science. Maurice’s studio is crowded with various objects and collections, making it look more like a small museum than an art studio. His series of assemblages made of various materials, Cel paintings and objects encased in acrylic boxes employs the method of intermedia art, which involve a combination of different contexts. Not only in the artworks, but also in his books and fashion graphics, many of Maurice’s expressions involve a variety of sampling, which creates a unique rhythm and mysterious atmosphere.

This will be the first solo exhibition in two years for Russell Maurice, an artist who explores a new visual experience by collaging fragments of intelligence from various fields of expertise with Graffiti as the axis.



The magic and technology of Nature is infinite. The Fibonacci spiral is present from a microscopic level to a galactic one.
This show see’s a continuation of Maurice’s interest and usage of investigative research material. Looking on a smaller scale at Insect form and technology, their similarity to robots (a complicated yet simple intelligence) as well as Microscopic Photography (Invisible miracles). Insects can also be bizarre and sometimes evolutionarily strange:- the walking sculptures that are Treehoppers have been a major source of fuel for the artist.  

So with all this as the starting point, the research material is digested and transferred into energy and information according to a personal logic that need not translate to the observer. Drawings are created and often regurgitated  (or self referential) until they sit comfortably with the artist. This struggle sometimes making the work quite convoluted and inaccessible… adding to the mystery. This is the raw material that is directly transferred to the final works.

There are many other nuances, atmospheres and aesthetics that also influence and which are referenced or attempted to be captured, a kind of 70’s sun blushed prog rock sci fi. Of course the feeling of vintage Anime and Cartoons. 80’s Japanese bubble era style, metallic blues and greens and always salmon pinks.  But we are discussing not just colour, but shape, textures and even pattern too, sometimes matt and chalky, sometimes cracked and sometimes … metallic, reflective and the infinite space of a sunset fade.  

This all carried by an abstract cartoon format with a scent of graffiti history… so with form and aesthetic covered, that leads us to the question: is there a message to be found?
There is, but its tangled inside the undergrowth. 

This is Nuclear Romanticism..     – Russell Maurice

展覧会、各作家、作品等に関するお問い合わせは contact@parceltokyo.jp までお願いいたします。

For further information regarding this exhibitions or the artists, artworks please contact us at contact@parceltokyo.jp

Russell Maurice | ラッセル・モーリス

1975年イギリス生まれ、茅ヶ崎市在住。
MFA、セントラル・セント・マーチンズ、ロンドン。
80年代初頭、8歳の頃からグラフィティ文化に親しみ、その影響を受ける。
モーリスの表現は、アニメーション、コミックの要素やアニミズム的思想が織り重なり、そのアウトプットに抽象絵画、立体・平面コラージュ、彫刻、写真などを用いた作品を制作する。これまで世界各国にて作品を発表、展覧会を企画し、近年のコミック・アブストラクションムーブメントにおいて重要な触媒となる作家の一人である。

Russell Maurice (Born UK.1975) currently lives and works in Chigasaki city, Japan.
MFA, Central Saint Martins, London UK
Maurice’s involvement in Graffiti Culture from the early age of 8 (1983) was an important influence. Maurice’s expression is interwoven with elements of animation, comics and animism, portraying these through semi abstract paintings, Cel painting, two and three-dimensional collage, sculpture and photography (and these often mixed together). He has been exhibiting his works and organizing exhibitions internationally and is considered a chief catalyst in the new phase of the Comic Abstraction movement.