Exhibition

Past

2022

08.27Sat

09.18Sun

at parcel

Open :
Wed - Sun 14:00 - 19:00

Closed :
Mon / Tue

Opening reception :
08.26 18:00-21:00

Hey, River Snake C’mon.

KINJO

details - JP

parcelでは、8月27日より、KINJO 個展 “Hey, River Snake C’mon.” を開催いたします。PARCEL JUNCTIONとして2020年9月に初個展を開催して以来、PARCELとしては2度目の個展開催となります。

本展では、暗闇に光る目を描いた“One’s eyes”、生き物やアニメのシーンをモチーフとした作品、それらをパッチワークした作品シリーズなど、大小のキャンバスをインスタレーションとともに展示いたします。

暗闇の中に光るキャラクターのような目を描いたKINJOの代表的なシリーズは、作家自身が幼少期に他人の目や向けられる視線に苦手意識を持っていたことが原点にあります。歳を重ねることでその視線に対する恐怖心は薄れていきましたが、当時の意識は心のなかに留まっており、目がモチーフの作品を作るようになりました。KINJOの描く目は抽象化され、キャラクターやアニメを通して既視感があるからこそ我々はそれを即時に「目」だと認識できます。また、絵画の中にある目はこちら側のどこかを見ているようですが、全体像は闇に隠れ明らかになっていません。視線を注ぐ側・受ける側の両者には間があり、視線を受ける側は相手の姿かたちや目線の行き先を知らないままキャンバスの向こうに想像を巡らせているのです。

また、生き物をモチーフとした作品シリーズは、KINJOの親族が様々な種類の動物を多く飼育していることから、身近な存在の一つとして描かれています。そこには人命より寿命の短いペットが家に迎えられ、死に、繁殖してまた新しく生まれるというサイクルがあり、同時にその周囲ではペットを飼うこと自体についての議論も起こります。しかし周囲の意見はペットの存在と密接にある作家の感情とは少し離れたところにあり、また飼い主ではなく時折飼育を手伝っている作家に対して直接ぶつけられるものでもなく、そこにはKINJOにしか感じ得ない、他人との意識のずれやすれ違いが生じます。

アニメのシーンが描かれている作品も同様に、KINJOの扱う一見キャッチーなモチーフは、記号的なメッセージではなく、作家自身のルーツとも言えるような個人的な事象の表現として描かれています。それらはキャンバスの上で描いては消され、時に異なる断片的なモチーフが接ぎ合わされます。なにかの目、生き物を飼うという行為に伴う社会性、フィクションと現実との関係性など、それらを描く行為を繰り返しながら、他者との感情のすれ違いやコミュニケーションに生まれる歪み、そしてその中にいる自身に対しての客観的な視点をキャンバス上に描き出しているのです。

 


 

先日、姉からミーアキャットが4匹生まれたという連絡があり、そのうちの1匹が産まれてすぐに亡くなってしまったらしい。色々な動物を飼っている人が身近にいると産まれたり、亡くなったり、また新しく増えたりとのサイクルが早く、近しくある。その頃ちょうど見ていたアニメが1話完結のループを繰り返すストーリーであり、繰り返し現れるThe Endの文字がやたら目の裏に焼きついて残った。


地元の仲間達が集まると僕の家族が飼う動物の話題が盛り上がるが、決まってある友人が怪訝な顔をする。彼は、人が動物を飼育すること自体に問題を感じるらしい。僕の家族は近所では少し有名で、まるで犬を散歩させるように街の中でミーアキャットを散歩させている。他にもフクロウや蛇など色々な動物が家にいて、最近は90度に反り返ったポーズを取るデカいトカゲが新しく仲間に加わった。友人の気持ちも理解できるが、変わった動物に関われる生活が気に入ってもいる。

自分は、どっちかに偏るのを避けるきらいがある。どうしてかはわからない。
その理由を理解しないといけないとも思わない。
なんでかは、わからない。そんなわからない自分の感情を言葉にすることもできない。
できないけど、できるようにならないといけないというわけでもない。
できなくてもいいし、できてもいい。
言葉にできたら、ラッキーくらいに思ってる。
でも、そうやって言葉が出てきた瞬間、その出てきた言葉以外のものが落ちて無くなっていってしまう気がして、その落ちていきそうな言葉とそれに絡まっている感情をなんとか落とすまいとしてしまう。そうやって考えているうちに、いつの間にか、自分の作品たちが言葉じゃない言葉で喋ってくれている。そんな気がする。

– KINJO

details - EN

parcel is pleased to announce KINJO’s solo exhibition “Hey, River Snake C’mon” starting from August 27. This will be the gallery’s second solo exhibition of the artist.

This exhibition will feature an installation of canvases of various sizes, including KINJO’s “One’s Eyes”, which is a series where the artist depicts eyes glowing in the dark. The exhibition will also include a series based on animals and cartoon scenes, as well as patchwork canvases of these motifs.

KINJO’s renowned series of works depicting character-like eyes glowing in the dark, has its origins in the artist’s own childhood uneasiness with the eyes of others and the way their gaze was directed at him. Although his fear toward the gaze diminished with age, the awareness remained with him, leading to the series of eye motifs. The eyes in the paintings appear to be peering towards something on the viewer’s side, but the entire image on the canvas remains hidden in the darkness. There is a distance between the viewer and the subject, leaving the viewer to imagine what is beyond the canvas without knowing what the subject depicted looks like or where his or her eyes are directed.

In addition, the motif of the series featuring living creatures is one of familiarity, as Kinjo’s brother in law breeds many animals of various kinds. There is a cycle in which pets are welcomed into homes, die, and give birth to new ones, all of which have a shorter lifespan than human life. At the same time, there is also an argument surrounding the very idea of keeping pets. However, these debates remain somewhat distant from the artist’s feelings which are intimately connected to the pet’s existence, and such debates are not directed to the artist, as he is not the pet’s owner but rather an occasional helper in its care. This position enables KINJO to develop a personal awareness regarding pets, creating a gap of perception between himself and others.    

Likewise with the works depicting cartoon scenes, the seemingly catchy motifs that KINJO depicts are not symbolic, but rather an expression and documentation of personal events that could be recognized as  the artist’s own roots. These motifs are painted and erased repeatedly on the canvas, and at times patched together. The artist repeats the act of painting anonymous eyes, the social aspect of keeping a living creature as a pet, and the relationship between fiction and reality, while he portrays the emotional discrepancies and distortions that arise in communication with others, as well as objectively reflecting on himself in the midst of such differences.


The other day, my sister told me that four meerkats had been born, and one of them had died soon after birth.
When someone close to you has various animals as pets, the cycle of birth, death, and again the birth of a new life is fast and close. At that time, I was watching a cartoon series with a looping storyline, and the words “The End” that repeatedly appeared on screen was stuck in my mind.

When I gather with my local friends we usually talk about my family’s animals, but one friend always looks at me with a dubious expression.He thinks the idea of people owning animals are questionable. My family is a bit famous in the neighborhood, since they own a variety of animals and walk our meerkats on the street as if they were walking a dog. There are many other species in the house such as owls and snakes. The newest member to the family is a giant lizard witch strikes a 90-degree warped pose. I can certainly empathize with my friend, but at the same time I enjoy spending time with these unusual animals.

I tend to avoid being biased one way or the other. I don’t know why.
Nor do I think I need to understand why.
I don’t know why, and I can’t put this feeling into words either.
I’m not able to, but that doesn’t mean I have to.
I don’t have to be able to do it, but if I can, that’s ok too.
I’ll be lucky if I can put it into words.
But the moment the words come out like that, I feel like everything else will fall away and disappear, so I try not to let the words and emotions that are entangled with them fall away. As I think about these things, before I know it, my works are speaking to me in a language that is not based on words. That is how I feel.
–KINJO

KINJO
東京生まれ。荒川区在住。沖縄にルーツを持ち、日本と関わりの深いアメリカ文化を題材にした絵画や立体、パフォーマンスを発表している。「暗闇に光る目」「シリアルパッケージ」「蛇」などの記号を、“描いて”は“消す”をくり返す作業のなかでアウトラインが薄ぼけ曖昧となり、作家自身のポートレイトのように愛嬌のある姿で「個人的な存在」に変容する。それはKINJOにとっての自画像のようなものであり、自身のルーツを掘り下げていく行為でもある。

Born in Tokyo, currently based and works in Tokyo. With roots in Okinawa, KINJO has been creating paintings, sculptures, and performances based on American pop culture, which has deep ties to Okinawa, and in Japan. In the process of repeatedly drawing and erasing motifs such as eyes glowing in the dark, cereal packages, and snakes, the outlining context becomes blurred and ambiguous, and like the artist’s own portraits, they are transformed into something personal with a charming appearance. His works can be seen as a self portrait, or a documentation of exploring his own roots.

Selected Solo exhibitions
2022 “(It follows you) EVERYWHERE” PACIFICA COLLECTIVES, Tokyo
“BLIND GAZE” YIRI ARTS, Taiwan
2021 “OVER THE BRIDGE”, GIN HUANG Gallery, Taiwan
“PEDDLER” marco gallery, Osaka
2020 solo exhibition | Grand Patio | 高島屋二子玉川 Tokyo, Japan
“ARAKAWA GARDENER” OIL by 美術手帖, Tokyo
“PARCEL JUNCTION Vol.01 : UNDER THE BRIDGE” PARCEL, Tokyo

 

Duo / Group exhibition
2022 “out of bank” MAT gallery, Tokyo
“GRAY AREA”, marco gallery, Osaka
2021 “RIVERSIDE POCKET” Arakawa, Tokyo
“Yambaru Art Festival” Okinawa