Current
2025
04.19Sat
2025
06.15Sun.
PARCEL
Open on Wed - Sun
14:00 - 19:00
Closed on Mon, Tue, National Holidays May 3 & 4
Opening reception on April 18th, Fri. 18:00-21:00
ルー・ヤン | Lu Yang, ドク | DOKU
details - JP
この度PARCELは、Lu Yang(ルー・ヤン)とDOKUによる「DOKU the Creator – 独生独死 创造者」を開催いたします。
上海生まれで、現在上海と東京を拠点にするルー・ヤンは、「生命」と「幻想」の間に存在する空間から創作を行ってきました。そこではアイデンティティは溶け去り、意識そのものが探求のフィールドとなり、その作品は、仏教哲学、特に「無常」「無我」「輪廻」という概念から深く影響を受けています。
そして今回展示される現在進行形の《DOKU》シリーズでは、ルー・ヤンは超写実的なデジタルヒューマンと形而上学的な問いを融合させ、性別、国籍、そして生死を超越する意識をアバター(DOKU)に宿らせています。DOKUはこれまでルー・ヤンのデジタルアバターとして存在してきましたが、本展では自律した芸術的存在としても位置づけられており、作者性の力学を静かに揺さぶりながら、創造者と創造物の境界を問い直す契機を観客に促します。釈迦の教えである「独生独死、独去独来(Dokusho Dokushi)」(私たちは一人で生まれ、一人で死ぬ)に由来し名付けられたこれらの存在は、単なる視覚的な構成物ではなく、哲学的な乗り物として、ポストヒューマン、ポストエゴの時代における「生きる」意味を追究しています。デジタル技術やゲームエンジン、バーチャルアバターを用いて、ルー・ヤンは現実の虚構性を映し出す没入型の世界を構築しているのです。そして科学者、エンジニア、僧侶、音楽家などとの頻繁なコラボレーションを通じ、芸術体験の境界も拡張していています。
「それは、神聖な儀式と合成されたスペクタクルの間を揺れ動く」
Lu Yang, DOKU the Creator – 独生独死 创造者, 2025, 4K video, size variable
一見すると、ルー・ヤンの展示空間は、感覚を刺激する要素で満ちているように見えますが、その高揚感あふれる作品群は、神経科学の研究、音楽やファッション、そしてオタク文化を始めとしたサブカルチャーといった要素から生まれています。そこには、アーティストの思考の奥深さが映し出されているように感じられますが、作家にとって、アートとは輪廻の舞であり、悟りへの道であると語ります。現代のテクノロジーと古代の教えを融合させることで、彼は固定された自己の概念を揺るがし、観客を創造の始まり、そして最終的な帰着点である「空」の目撃へと誘う試みなのです。
本展で、日本初公開となる映像作品「DOKU the Creator – 独生独死 创造者」では、なぜDOKU自身がアーティストとして選ばれたのか、などの根源的な問いについて掘り下げていきます。アートのオリジナリティ、制作プロセス、価値、そして作家性の境界を探るための問いを投げかけ、没入型の体験を通じて、人間同士の関係やバーチャル世界における自己認識、デジタル技術が私たちの生活に与える影響、さらに、高度にテクノロジー化された現代社会におけるアートの在り方を見つめ直します。
DOKU the Creator は、「アートとは何か」「誰が創るのか」「価値はどう決まるのか」などの既存の概念に疑問を投げかけるだけでなく、観客が直接関わることで、こうした問いを体験的に浮かび上がらせます。アートの未来に対して新たな可能性を提示する、ルー・ヤンとDOKUによる実践の場をぜひご体験ください。
※ 森美術館で開催中の「マシン・ラブ」展も併せてご覧ください。
空間デザイン:DODI
協力:Doji Ferret
details - EN
PARCEL is pleased to present “DOKU the Creator – 独生独死 创造者”, a duo exhibition by Lu Yang and DOKU.
Born in Shanghai and currently based between Shanghai and Tokyo, Lu Yang creates from a space that exists between “life” and “illusion.” In his work, identity dissolves, consciousness itself becomes a field of exploration, and the practice is deeply informed by Buddhist philosophy—particularly the concepts of impermanence, non-self, and reincarnation.
In the ongoing DOKU series featured in this exhibition, Lu Yang merges hyper realistic digital humans with metaphysical questions, instilling his avatar, DOKU, with a consciousness that transcends gender, nationality, and even life and death. While DOKU has long existed as Lu Yang’s digital avatar, in this exhibition it is also positioned as an autonomous artistic entity, subtly shifting the dynamics of authorship and inviting viewers to reconsider the boundaries between creator and creation. The name “DOKU” is derived from the Buddhist teaching Dokusho Dokushi, Dokukyo Dokurai (“we are born alone, and we die alone”), and these beings function not merely as visual constructs but as philosophical vehicles exploring what it means to live in a post-human, post-ego age. Utilizing digital technologies, game engines, and virtual avatars, Lu Yang constructs immersive worlds that reflect the fictitious nature of reality. Through frequent collaborations with scientists, engineers, monks, and musicians, they also expand the boundaries of artistic experience.
The work oscillates between sacred ritual and synthetic spectacle.
At first glance, Lu Yang’s exhibition space might seem to overflow with sensory stimulation. Yet beneath this ecstatic surface lies a depth of thought shaped by neuroscience, music, fashion, and subcultural elements such as otaku culture. For Lu Yang, art is a dance of reincarnation—a path toward enlightenment. By fusing contemporary technology with ancient teachings, he challenges the fixed notions of self and invites viewers to witness the beginning of creation and its ultimate conclusion in the void—where all things arise and ultimately dissolve.
This exhibition marks the Japan premiere of the video work DOKU the Creator – 独生独死 创造者, in which the artist delves into fundamental questions—why was DOKU chosen to be an artist? The work poses inquiries into the originality of art, creative process, authorship, and value. Through an immersive experience, it encourages reflection on human relationships, self-recognition in virtual worlds, the impact of digital technology on our lives, and the role of art in our hyper-technological age.
Lu Yang, DOKU the Creator – 独生独死 创造者, 2025, 4K video, size variable
Rather than merely questioning existing notions such as “what is art?”, “who creates it?”, and “how is value defined?”, DOKU the Creator invites audiences to physically engage with these questions. This exhibition is a field of practice by Lu Yang and DOKU that opens up new possibilities for the future of art—an invitation to experience a boundary-defying, visionary world.
*We also invite visitors to see the Machine Love exhibition currently on view at the Mori Art Museum.
Spatial Design:DODI
Cooperation:Doji Ferret
展覧会、各作家、作品等に関するお問い合わせはcontact@parceltokyo.jp までお願いいたします。
For further information regarding this exhibitions or the artists, artworks please contact us at contact@parceltokyo.jp
上海生まれ。東京と上海を拠点に活動する現代アーティストです。仏教哲学の深い影響を受けた彼の作品は、生命、テクノロジー、そしてスピリチュアリティ(精神性)といったテーマを探求しています。数々の注目すべき作品の中でも、「DOKU 」シリーズでは、自身のデジタルアバターを用いて現代の人間社会の問題に向き合い、仏教の智慧を広めることを目的としています。制作においては、コンピューターグラフィックス(CG)技術やゲームエンジンを幅広く活用し、科学者、心理学者、デザイナー、音楽プロデューサーなど、さまざまな分野の専門家と協力して作品を制作しています。
近年の個展としては、ルイ・ヴィトン美術館(パリ)、ムデック美術館(ミラノ)、クンストハレ美術館(バーゼル)、パレ・ポピュレール(ベルリン)、ARoSオーフス美術館(デンマーク)、クンストパレイス美術館(ドイツ)、クリーブランド現代美術館(アメリカ)などで開催。また、2015年と2022年のヴェネツィア・ビエンナーレに参加し、その他の主要な美術館での展覧会やビエンナーレ/トリエンナーレにも出展。2019年には「BMW Art Journey」、2022年には「ドイツ銀行・年間最優秀アーティスト賞(Deutsche Bank Artist of the Year)」を受賞。
Born in Shanghai, China. Lu Yang is a contemporary interdisciplinary artist based in Tokyo and Shanghai. His work, deeply influenced by Buddhist philosophy, explores themes of life, technology, and spirituality. Among his many notable works, the recent “DOKU” series he uses his digital persona to address contemporary human issues and aims to spread Buddhist wisdom. Lu Yang extensively utilizes computer graphics (CG) technology and game engines as creative media, collaborating with experts from various fields such as scientists, psychologists, designers, and music producers.
Lu Yang’s works have been presented at leading global institutions including the Louis Vuitton Foundation (Paris), Mudec Museum (Milan), Kunsthalle Basel (Switzerland), Palais Populaire (Berlin), ARoS Aarhus Art Museum (Denmark), Kunstpalais Erlangen (Germany), and MOCA Cleveland (USA). Lu Yang was also invited to the Venice Biennale in 2015 and 2022.
Lu Yang is the recipient of the 2019 BMW Art Journey and was named Deutsche Bank Artist of the Year in 2022, honoring Lu Yang’s groundbreaking integration of technology, philosophy, and spiritual inquiry in contemporary art.
ドク | DOKU
DOKUは、ルー・ヤンが2020年から構築してきたバーチャル・アバターであり、デジタルアート、AI、CG技術、バーチャルリアリティを融合させたプロジェクト。釈迦の教えである「独生独死(Dokusho Dokushi)」(私たちは一人で生まれ、一人で死ぬ)に由来し名付けられ、現実世界や仮想空間のどの次元においても命は孤独であることを意味しています。
ルー・ヤンの顔の表情や特徴を共有し、複数のダンサーやミュージシャンの動きを組み合わせて生成されたノンバイナリーなキャラクターで、3Dアニメーター、デジタル技術者、科学者のチームと共同制作し、最新のモーションキャプチャ技術を活用して作り上げられています。
DOKU is a digital avatar developed and operated by Lu Yang since 2020, a project that integrates digital art, AI, CG technology, and virtual reality. The name is derived from the Buddhist teaching “Dokusho Dokushi” (独生独死), which means “We are born alone, and we die alone,” signifying that life remains solitary across all dimensions, whether in the real world or virtual space.
DOKU shares Lu Yang’s facial expressions and features while being a non-binary character generated by combining the movements of multiple dancers and musicians. It was collaboratively created with a team of 3D animators, digital technicians, and scientists, utilizing the latest motion capture technology.