Exhibition

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2023

03.18Sat

04.30Sun

at PARCEL | parcel

Open on Wed - Sun
14:00 - 19:00

Closed on Mon,Tue, holidays
Opening reception on 17th Fri 18:00-21:00

90’s and : /or 20’s

太郎 千恵藏 | Taro Chiezo

details - JP

「日本のマンガやアニメには戦前の前衛美術の遺伝子が流れている。ネオ·ポップムーヴメントは、絵画として、その遺伝子を美術に復活させることが目的だった。1990年にMoMAで見たHigh and Low展が背中を押してくれた。」太郎千恵藏

この度PARCELとparcelの両ギャラリースペースを使い、太郎千恵藏の1990年代の絵画と彫刻、そして新作を同時に展示する展覧会を開催いたします。太郎千恵藏にとって、絵画を中心とした東京での個展は実に15年振りとなります。

太郎千恵藏は、1980年代にニューヨーク大学ティッシュ・スクール・オブ・アートで学び当時のウォーホールやバスキアが活躍するニューヨークのアートシーンに遭遇、1991年に「見えない身体展」(レンパイア・ギャラリー、ニューヨーク)でデビューを飾り、Flash Art等の美術雑誌をはじめ、アンディ・ウォーホールのインタビュー誌などに全面で取り上げられます。1992年にはポスト・ヒューマン展に参加、ヨーロッパの5つの美術館を巡回し、ニューヨーク、SoHoでの個展を皮切りに国際的に作品を発表してきました。1994年からは古典絵画をバックグラウンドに、アニメや特撮のモチーフを取り入れた絵画の制作を開始、その後マンガをモチーフとしたペインティングに発展していきます。それらの作品は、ブルックリン美術館、東京都現代美術館をはじめ、国内外多数の美術館にて展示され、奈良美智、村上隆とともにネオ・ポップムーヴメントの中心人物の一人として活躍してきました。

美術評論家のジョシュア・デクターは、太郎の絵画についてこう解説しています。「単なるポストモダン理論の夢想ではなく、むしろ日常の経験の具体的な表現です。出来事、回想、動き、停滞、生物学、テクノロジー、のすべてが同時に展開しているように見えます。それはあたかも、メディア表現の風景と心の領域が、非線形のアマルガムに収束し始めているかのようです。太郎千恵藏の作品はファンタジーと現実体験がダイナミックに交差するこの奇妙な実存の状態をアレゴリーにしており、私たちの世界認識の関係性は、日常に再覚醒した夢を強要されます。太郎千恵藏にとって絵を描く行為は、テレビ言語の残存記憶と復縁するという意味をもっています。ある意味で彼は、ポップカルチャーのゴーストを絵画のなかに立ち上げることを可能にすることで自身の「内なる子供」へのアクセスを可能にしてきたのです。(太郎は)キャラクターを単なるポップなアイコンとして盗用しているのではなく、リファレンスが不安定なレイヤーになった異質の画面に現れた、シンボリックな実体として描いているのです。」 (引用:太郎千恵藏:ハイブリッドワールドの触覚の表出1999)

本展では、新作のペンギンをモチーフとした絵画と1990年代の絵画をリミックスした作品が展示されます。日本初公開となる War / Pink is color of Blood(1996)は、1996年のニューヨークのサンドラ・ゲーリングでの個展で発表、ヴァージ二アやオハイオの美術館で開催され、マイク・ケリー、ポール・マッカーシー、ジョイス・ペンサートも参加したプリズームド・イノセント展でも展示されました。ターナーの難破船という絵画を背景にし、アニメのロボットとレンジャーをサンプリングした本作は、ドローンが地上を爆撃する21世紀の戦争のリアリティを先取りした予言的な作品です。その他にも1999年のサンドラ・ゲーリングでの個展で発表され、2009年岡本太郎美術館での岡本太郎の絵画展内の特別展示「TAROVS TARO」でも展示された、Father and Son III Schiphol Airport(1999)などの90年代の太郎千恵蔵を代表する作品を組み込んだ展示構成になっています。

1990年頃、東京にいるときは村上くんや小山くんと毎日のように会って、アートワールドとマンガとアニメの話をしていた。そして1993年に、僕のケルンでの展覧会にやって来た奈良くんにも声をかけた。それがはじまりだった。」太郎千恵藏

哲学者マルクス・ガブリエルの著書である「なぜ世界は存在しないのか」では、現実の物体もユニコーンも存在し、わたしたちは実在と虚構の無数の意味の場のレイヤーを通過している存在だと言っています。太郎千恵藏はそれを20年前に絵画で表現していました。1990年代の太郎の絵画は、現在でも革新的な作品で、その革新性は新作の絵画に受け継がれています。ハリウッドのアニメーションからピングドラムまで、幾度となく表現されているペンギン。太郎が描くペンギンは、パブリックな心象風景から現れる、シンボリックなわたしたちの姿なのです。この機会にぜひ太郎千恵藏の作品世界に触れて頂けると幸いです。


展覧会にあわせて以下のトークイベントをPARCELにて開催いたします。
トークイベントは入場無料となっており、参加ご希望の方はcontact@parceltokyo.jpまでご連絡ください。ご予約がない場合でもご入場できますが、席数に限りがあるため定員を超えた場合は立見となる場合もございますので、ご了承ください。

・3月25日(土)15:00-
90’s and or 20’s=現代思想とアート、あるいはラディカルについて
千葉雅也(哲学者、立命館大学教授)x 太郎千恵藏(芸術家)

・4月2日(日)17:00-
「シュールリアリズムと太郎千恵藏の絵画」
大谷省吾(美術史家、東京国立近代美術館副館長)x太郎千恵藏(芸術家)

details - EN

“Japanese manga and anime have genes of prewar avant-garde art flowing through them. The neo-pop movement aimed to revive these genes in art as paintings, and the High and Low exhibition I saw at MoMA in 1990 gave me the push I needed.” – Taro Chiezo

PARCEL is pleased to announce the exhibition of Taro Chiezo featuring paintings and sculptures from the 90’s to recent works in our two gallery spaces. This will be Taro Chiezo’s first exhibition in Tokyo in 15 years, with a central focus on paintings.

Taro Chiezo studied at New York University’s Tisch School of Art in the 1980s and encountered the New York art scene where Andy Warhol and Jean-Michel Basquiat were active at the time. In 1991 he made his debut with the exhibition “Invisible Body” at Rempire Gallery, New York and was extensively covered by art magazines such as Flash Art, as well as Andy Warhol’s Interview Magazine. In 1992, his works were shown in the “Post Human” exhibition, which toured five museums in Europe, followed by solo exhibitions in SoHo, New York, and other cities around the world. From the mid-1990s onwards, Taro evolved to encompass a distinctive fusion of anime and tokusatsu (meaning “special effects” in Japanese, primarily referred to live action sci-fi/fantasy film or TV drama) motifs with references to classical masterpieces. As his practice matured, the artist shifted his focus towards the incorporation of manga-inspired imagery into his paintings. These works were exhibited at prestigious institutions around the world, including the Brooklyn Museum and the Museum of Contemporary Art Tokyo. As a pivotal figure in the Neo-Pop movement, Taro Chiezo is counted alongside his contemporaries such as renowned artists Yoshitomo Nara and Takashi Murakami.

Art critic Joshua Decter explains: “Taro Chiezo’s work allegorizes this peculiar condition of existence, in which fantasy and concrete experience commingle in dynamic ways, and our cognitive relation to the world has the urgency of a dream that has re-awakened into life. —For Chiezo, the activity of painting has become a means of coming to terms with the residual memory of television language. He utilizes the imaginary realm of media-consciousness as the material for an intuitive yet methodical approach to painting’s conventions and range of possibilities. In a sense, Chiezo has been able to access his “inner child” by allowing the specter of popular culture to rise up through the activity of painting —- including “War (Pink is the Color of Blood),” —- In this painting, Chiezo does not offer the anime character– merely as a souvenir of pop-appropriation, but rather as a symbolic entity that has been incorporated into an unstable heterogeneous field of layered references. In Chiezo’s paintings of the late ’90s, the artist continues manipulating the visual codes of other universal cartoon characters — a transfigured character from pop culture that has been reinvented as a being of ambiguous symbolism.”  (From Taro Chiezo: Tactile Apparitions of the Hybrid World. “Taro Chiezo 1991-2000” CDR catalog By Kohji Ogura)

“War/Pink is Color of Blood” (1996) is a pioneering work by the artist, which will be unveiled in Japan for the first time. Originally displayed at Sandra Gering’s gallery in New York, this work also graced the halls of museums in Virginia and Ohio. The artwork was also included in the highly acclaimed “Presumed Innocence” exhibition in 1998, which featured the works of renowned artists such as Mike Kelley, Paul McCarthy, and Joyce Pensato. The painting is a testament to the artist’s exceptional vision and unparalleled creativity, wherein the juxtaposition of anime robots and rangers against Turner’s “The Shipwreck” serves as a symbolic reflection of the 21st-century warfare, wherein drones are deployed to bomb the earth.

Alongside seminal works such as “Father and Son III Schipol Airport” (1999), unveiled at his solo exhibition at Sandra Gering’s gallery in 1999 and later at the “TARO VS TARO” exhibition at the Taro Okamoto Museum of Art in 2009, this exhibition will showcase new paintings that incorporate penguins as motifs and pieces that reimagine and merge select works from the 1990s. This display will offer a compelling glimpse into the artist’s evolution and creative innovation over time.

“Around 1990, when I was in Tokyo, I met Takashi Murakami and Tomio Koyama every day to talk about the art world, manga and anime. Then, in 1993, I approached Yoshitomo Nara, who came to my exhibition in Cologne. That was the beginning.” – Taro Chiezo

In his book “Why the World Does Not Exist”, philosopher Markus Gabriel posits that both physical objects and unicorns exist, and that we are entities that pass through countless layers of the meanings of existence and fiction. Taro Chiezo expressed this idea through his paintings two decades ago. The innovative quality of Taro’s paintings from the 1990’s persists in his new works, which feature penguins that have been depicted repeatedly in Hollywood animation and in the anime series “Mawaru Penguindrum” (2011). Taro paints the penguins as symbolic representations of ourselves, appearing as a part of our collective psyche.  In recent years, it has become more commonplace to project subcultures such as anime, manga, and games onto works of contemporary art. The “Superflat” movement has firmly established itself, and many post-internet and post-SNS generation artists choose such topics for their works, as they are familiar aspects of everyday life. Through this exhibition, PARCEL reflects on the influence that Taro Chiezo has had on the contemporary art world by presenting his past works alongside his new paintings. This exhibition provides a unique opportunity to explore Taro’s artistic practice, and we invite all to delve into its depths.


We will be hosting a talk event at PARCEL in conjunction with the exhibition. The event is admission free and will be held in Japanese. Reservation is not compulsory but if you wish to book a seat please write an email to contact@parceltokyo.jp. Please note that due to the limited number of seats, there may be a possibility of standing.

3/25 (Sat) 15:00-
“90’s and or 20’s= Contemporary Philosophy and Art, or Radicalism”  
Masaya Chiba (Philosopher, Professor at Ritsumeikan University) x Taro Chiezo (Artist)

4/2 (Sun) 17:00- 
“Surrealism and the paintings of Taro Chiezo” 
Shogo Otani (Art historian, Deputy director of National Museum of Modern Art, Tokyo) x Taro Chiezo (Artist)

展覧会、各作家、作品等に関するお問い合わせはcontact@parceltokyo.jp までお願いいたします。
For further information regarding this exhibitions or the artists, artworks please contact us at contact@parceltokyo.jp

太郎 千恵藏 | Taro Chiezo

1962年 東京生まれ
1981-84年 ニューヨーク大学 Tisch School of the Arts
現在はベルリンを拠点に活動

1962 Born in Tokyo, Japan
1981-84 New York University, Tisch School of the Arts
Lives and works in Berlin, Germany

https://tarochiezo.net/


会期中に作家と特別ゲストを招いたトークイベントを開催致します。

・3月25日(土)15:00-
「90’s and or 20’s=現代思想とアート、あるいはラディカルについて」
千葉雅也(哲学者、立命館大学教授)x 太郎千恵藏(芸術家)

・4月2日(日)17:00-
「シュールリアリズムと太郎千恵藏の絵画」
大谷省吾(美術史家、東京国立近代美術館副館長)x太郎千恵藏(芸術家)

We will be hosting a talk event at PARCEL in conjunction with the exhibition.

3/25 (Sat) 15:00-
“90’s and or 20’s= Contemporary Philosophy and Art, or Radicalism”  
Masaya Chiba (Philosopher, Professor at Ritsumeikan University) x Taro Chiezo (Artist)

4/2 (Sun) 17:00- 
“Surrealism and the paintings of Taro Chiezo” 
Shogo Otani (Art historian, Deputy director of National Museum of Modern Art, Tokyo) x Taro Chiezo (Artist)

詳細 / For further information: contact@parceltokyo.jp