Exhibition

Past Art Fair

2022

09.02Fri

2022

09.05Mon

FRIEZE Seoul at COEX

Booth #F10

森 靖|Osamu Mori

Osamu Mori

details - JP

この度PARCELではFRIEZE SEOUL 、Asia Focusブースにて森靖の新作を発表いたします。2020年の個展以来、2度目の展示になりまして、2023年頭に予定している弊廊での個展の流れを組むシリーズの発表となります。

森の作品のモチーフはアメリカのポップアイコンから中世古典彫刻まで、非常に長い時系列の上に成り立っており、その要素を縦横無尽に行き来しながら我々に「美」などの根源的な要素や、記号論的な思い込みや意識に対して問いかけます。

今回発表されるメインの作品は、高さは人類が医学的な記録上現存する最長の記録272cmに迫ります。森いわく「人間が形を留められる範囲で、美のMAXのスケールを表現している」としていますが、それを可能としているのが作品に使用している、人間の最高齢の記録である120年に近い樹齢の木でもあります。他の作品にも共通していることではありますが、森は樹木が持つ有機的な形態に人体を彫り込み、人間の美と自然の形状が持つ強さを対抗させているのです。

さらに参考にしている古典彫刻についても森は「人体を扱った作品には古代より度々多幸感や高揚感が表現されてきた。その中でも浮遊感は、多幸感と広がりを同時に感じさせながらも、物質的な重さから離れた造形美がある。西洋の古典作品から見ると、一貫して不安定な体勢と空気を含んだ髪や衣服が演出されていて、上昇というよりも、ものが飛んだ頂点から下降する一瞬の重力のかかるタイミングを捉えている。東洋における浮遊の表現は、空気や重力の影響を受けずに、衣や周りの動きは「気」やオーラの様なもので表現されており、その様な造形からは高揚感を感じる。

この様な浮遊感は、勢いよく階段を降りる時に連続して強く感じ、降りている様も重力のかかるタイミングも古典的な浮遊表現と良く似ている。人の美を考え、表現する中で、多幸感や高揚感を現実世界のモチーフとして取り入れたいと思った。」と語ります。

「サモトラケのニケ」に見える古典彫刻の浮遊感、デュシャンが「階段を降りる裸体」で表現した連続性と無重力感に加え、現代社会における歪んだ美の象徴としてのピンナップガールなどがメイン作品の中核を構成しています。その中でもアイコンとされているマリリンモンローは、髪の脱色、ホクロ、ハイヒール等、大衆が望んだ美が垣間見れます。

「50‘sのマリリンモンローの映像を見ると確かに美しいのだが、後に俳優や芸人のするマリリンモンローのコスプレやモノマネでは、マリリンモンロー本人よりもマリリンモンローのイメージに合っているように感じることがある。その様な美しさに関するカリカチュア的な事に、美の可能性があると思う。」と森は話します。

画一的な美が存在せず、多様性が求められている時代において、森は彫刻を通して我々に対し「美」とは何で、誰に対して示すものなのかを改めて問い直すのです。

details - EN

PARCEL is honored to announce the exhibition of new works by Osamu Mori at FRIEZE Seoul in the Asia Focus booth, marking the artist’s second exhibition with PARCEL since his solo show in 2020.

The motifs of Mori’s works are based on an extremely long chronological sequence, varying from American pop icons to medieval classical sculptures, and by navigating across these elements, he questions us about fundamental elements such as “aesthetics ” and our semiotic assumptions and consciousness.

The main work presented in this exhibition approaches 272 cm in height, which is the longest recorded height in the medical record of mankind. According to Mori, “I attempt to express the maximum scale of beauty within the limits of the physical human form,” made possible by the fact that the tree used in the work is nearly 120 years old, which is the record for the oldest human being. Consistent with his other works, Mori carves the human body into the raw organic forms of the trees, countering the beauty of humankind against the strength of the natural form.

Regarding classical sculpture, which is also referenced, Mori explains, “Since ancient times, works depicting the human body have frequently expressed a sense of euphoria and exuberance. Among them, the sense of levitation is a formative beauty that is detached from material heaviness, while simultaneously evoking a sense of euphoria and expansiveness. From the point of view of classical Western works, unstable body positions and airy hair and clothing expressions are consistently staged, capturing the momentary application of gravity as the figure descend from the apex of their flight rather than ascend. The expression of levitation in the East is not affected by air or gravity, but the movement of the garments and surroundings is expressed by a kind of “chi” or aura, and such forms give the viewer a sense of exaltation.

Such a sense of levitation is felt continuously and strongly when descending stairs with great momentum, and both the descent and the timing of gravity are similar to the classical expression of levitation. In thinking about and expressing human aesthetics, I wanted to incorporate euphoria and exuberance as motifs in the real world today.” He said.

In addition to the sense of floating in classical sculpture as seen in “The Nike of Samothrace” and the sense of continuity and weightlessness expressed by Duchamp in “The Nude Descending a Staircase(No2)”, the pin-up girl as a symbol of distorted beauty in contemporary society constitutes the core of the main work. Marilyn Monroe, who is regarded as an icon among them, shows glimpses of the beauty that the public desired, such as bleached hair, a mole, and high heels.

“When we see images of Marilyn Monroe in the 50’s, she is indeed beautiful, but sometimes the Marilyn Monroe cosplays and impersonations that later actors and comedians do seem to fit Monroe’s image better than Marilyn Monroe herself. When regarding to aesthetics, I believe there is a potential for beauty in such caricaturistic events.” Mori says.

In an age where there is no uniform beauty, and diversity is demanded, Mori reexamines, through his works, what “beauty” represents to us, and to whom.