Past
2024
05.18Sat
2024
06.30Sun.
PARCEL
Open on Wed - Sun
14:00 - 19:00
Closed on Mon, Tue, National Holidays
Opening reception on May 17th, Fri. 18:00-21:00
*The artists are scheduled to be present for the reception.
イ・カンホ | Kwangho Lee
橋本知成| Tomonari Hashimoto
太田琢人|Takuto Ohta
矢口周太郎 | Shutaro Yaguchi (YOU ARE WELCOME)
details - JP
この度PARCELではグループ展「Not Quite..」を開催いたします。私たちが日々の生活の中で何気なく触れている、椅子、焼物などのプロダクトや工芸と呼ばれる可能性のあるもの、アートやクラフトなど、本来の「目的」から逸脱したとき、カテゴライズ自体が無力化しより純粋にそのフォルム、マテリアルを享受することができるのではないでしょうか?
今回のグループ展に参加する4人のアーティスト、デザイナー、ショップオーナーは家具や物がもつ本来の用途からそれらを切り離すことで、デザインすること、形を生み出すことと造形そのものについて考えることを促します。
イ・カンホと橋本知成は共通して手作業を通して作品を生み出しています。ソウル拠点のイは彫金出身でありながら、現在は工業用のワイヤーやロープを鍵編みしたベンチや照明、伝統的な七宝焼きをベースにした作品を制作しております。ソウル郊外で暮らしていた祖父から身の回りの物を自分で作ることを叩き込まれたイは作品を通して、世に溢れている素材に対しての工夫とそれを駆使した新たな造形について気づかせる作品を多く残しています。
橋本は信楽を拠点に活動しており土を素材に、焼物と時にはモルタルを組み合わせた彫刻作品で知られ、焼物が持つフラジャイルなイメージとモルタルが持つマスキュリンな印象を組み合わせながら、素材間の緊張感を通して我々に、フォルム、重量、重力について考えさせる作品を制作しております。作品の肌は鉱物を連想させるような不思議な光沢で覆われ、対峙する角度によって大きくその表情を変えます。
デザイナーである太田琢人は日常の観察を通しての作品を発表している作家です。ただ、一貫してそこにはアウトプットの造形に向かう姿勢とクリティックとしての視点もあり、生活を通しての取捨選択や物事の認知、社会システムなどと作品テーマは広い。既存の枠組みにとらわれることなく、インテリアプロダクトからインスタレーションまでと横断をしながら発表を続けています。
矢口周太郎は東京都内でYOU ARE WELCOMEというインテリアショップを営んでおります。巨匠のモダンデザイン家具から作者不明の何かまで、その特異な審美眼から選び抜かれた品々は不思議な調和を産む。フォルム、色彩という点においてユニークなプロダクトたちは矢口のフィルターを通し、あらたなコンテクストを帯びた状態で再度世に出されます。
タイトル「Not Quite」 (〜でなくもない) にもあるように、いつも我々が見慣れている視点からはみ出ている作品を中心に作家を選んでいます。これら居心地の良いカテゴリーを飛び出してしまっている「〜でなくもない」作品や審美眼を通して、デザインとアートのいびつかつ奇妙な相関関係を見ていただくとともに、形というものを純粋に楽しんでいただけたらと思います。
details - EN
PARCEL is pleased to announce the group exhibition “Not Quite.” In our daily lives, we often encounter objects such as chairs, ceramics, and other products and crafts that transcends the lines of categorization. When these items deviate from their original “purpose,” categories themselves become powerless, allowing us to appreciate their form and material more purely.
The four artists, designers, and shop owners participating in this group exhibition encourage us to think about design and the act of creating forms by detaching objects from their original intended use. They prompt us to contemplate the essence of design and sculpting itself.
Lee Kwangho and Tomonari Hashimoto both create their works through manual craftsmanship. Lee, based in Seoul, originally trained in metalworking, but currently produces benches, lighting fixtures, and works based on traditional cloisonné using industrial wires and ropes. Influenced by his grandfather, who lived in the outskirts of Seoul and instilled in him the value of crafting objects by hand, Lee’s works often highlight ingenuity in utilizing various materials and explore new forms through them.
Hashimoto is based in Shigaraki and is known for his sculptural works that combine soil, ceramics, and sometimes mortar. By juxtaposing the fragile image of ceramics with the masculine impression of mortar, he creates tension between materials, prompting us to contemplate form, weight, and gravity. His works are coated with a mysterious luster reminiscent of minerals, and their expression changes significantly depending on the angle from which they are viewed.
Designer Takuto Ota is an artist who presents works based on observations of daily life. However, consistently present in his work is not only the attitude towards shaping outputs but also a critical perspective. His themes range widely from choices and perceptions in daily life to societal systems. Unbound by existing frameworks, he continues to present his work across a spectrum from interior products to installations.
Shutaro Yaguchi runs an interior shop called “YOU ARE WELCOME” in Tokyo. From masterpieces of modern design furniture to unidentified objects, the items curated through his unique aesthetic sense create a mysterious harmony. Unique products in terms of form and color pass through Yaguchi’s filter and are reintroduced to the world with a renewed context.
The title “Not Quite” suggests artworks that deviate from the perspectives we are accustomed to. We have selected artists whose works step outside the cozy confines of familiar categories. Through these “Not Quite” pieces and our aesthetic lens, we invite you to explore the peculiar and twisted correlation between design and art. We hope you can purely enjoy the essence of form in this exhibition.
展覧会、各作家、作品等に関するお問い合わせはcontact@parceltokyo.jp までお願いいたします。
For further information regarding this exhibitions or the artists, artworks please contact us at contact@parceltokyo.jp
イ・カンホ | Kwangho Lee
弘益大学校にて金属工芸とデザインを学んだ後、韓国のソウルを拠点に活動。身の回りにある素材から、さまざまな日用品をつくっていた農業家の祖父の影響を受け、幼少期から自らの手で身近な素材をもとに新たに作り出すことに楽しみを見出してきた。その体験をもとに、日常のものに新たな意味と機能を与える手法で日々制作を続けている。最近は、素材が別の素材と結びつく瞬間を発見することをテーマに次々と新作を発表している。Design Miami/Baselで審査員特別賞(2009年)、韓国政府文化部のArtist of the Year(2011年)、Yaol/韓国文化遺産協会のYoung Craftsman of the Year(2013年)など受賞多数。
After studying metal crafts and design at Hongik University, he has been based in Seoul, South Korea. Influenced by his grandfather, who was a farmer and created various everyday items from materials around him, he has found joy in creating new things from familiar materials since childhood. Drawing from these experiences, he continues to create daily, giving new meaning and function to ordinary objects. Recently, his work has focused on discovering moments when materials come together with other materials as a theme, presenting new pieces one after another.
He has received numerous awards, including the Jury Special Prize at Design Miami/Basel (2009), Artist of the Year from the Korean Ministry of Culture (2011), and Young Craftsman of the Year from the Yaol/Korean Cultural Heritage Association (2013).
個展歴
2024 Yesterday is Tomorrow, Leeann gallery, Seoul, Korea
2023 Infinite Expansion, Salon 94 Design, New York, USA
2021 Antifragile, Leeahn gallery, Daegu, Korea
2020 Composition in blue, Leeahn gallery, Seoul, Korea
2016 10 years, Victor hunt, Brussels, Belgium
2014 Indefinite objects, One and J gallery, Seoul, Korea
2012 Medium, Clear Edition & gallery, Tokyo, Japan
2011 Kwangho Lee, Karena Schuessler gallery, Berlin, Germany
2010 Lifelike Design, Victor hunt, Brussels, Belgium
2010 Extension, Gallery Seomi, Seoul, Korea
2008 Like a forest of wire, Commissaires gallery, Montreal, Canada
橋本知成 | Tomonari Hashimoto
1990年、和歌山県生まれ。2012年に、京都教育大学教育学部美術領域専攻を卒業。2014年、金沢美術工芸大学大学院工芸専攻陶磁コース修了。2017年に、金沢美術工芸大学大学院博士後期課程工芸研究領域陶磁分野を修了している。
Born in Wakayama Prefecture in 1990. Graduated from the Department of Fine Arts at Kyoto University of Education in 2012. Completed the Ceramic Arts Course in the Graduate School of Fine Arts at Kanazawa College of Art in 2014. In 2017, completed the doctoral program in the Ceramic Arts field of the Graduate School of Fine Arts at Kanazawa College of Art.
He has received numerous awards, including the Sankei Newspaper Prize at Kyoto Art for Tomorrow – Kyoto Prefecture Selected New Artists 2019, and the Runner-up Prize at the Kobe Biennale 2015 Contemporary Ceramics Competition, etc. His work is in the collections of the Victoria and Albert Museum, LOEWE Foundation, Park Hyatt Kyoto, HOTEL THE MITSUI KYOTO, and others.
展示歴
2022 Tomonari Hashimoto solo exhibition, parcel (Tokyo, Japan)
2021 Tomonari HASHIMOTO EXHIBITION, Gallery 02 (Kanazawa, Japan)
2019 Works- Tomonari Hashimoto Solo Exhibition, Giant Year Gallery (Hong Kong)
2019 TOMONARI HASHIMOTO, Meguro Gallery (Mie, Japan)
2018 Tomonari Hashimoto Exhibition – ceramic-, Giwon Konishi (Kyoto, Japan)
太田琢人 Takuto Ohta
1993年、フランス生まれ。2017年武蔵野美術大学工芸工業デザイン学科卒業。2022年東京藝術大学美術研究科デザイン専攻修士課程卒業。物と人間のコミュニケーションについて興味があり、日常の観察の中で新たな視座の発見を作品へ変換する。特定の分野に固執せず、プロセスや考え方の流動性と多元的思考を大切にしている。
Born in France in 1993. Graduated from the Department of Craft and Industrial Design at Musashino Art University in 2017. Completed the Master’s Program in Design at Tokyo University of the Arts Graduate School of Fine Arts in 2022. Interested in the communication between objects and humans, he converts discoveries of new perspectives from daily observations into his artworks. Ota values fluidity in processes and ways of thinking, and embraces multidimensional thoughts without adhering to specific fields.
展示歴
2023 Thinking Piece, Dropcity (Milano, Italy)
2022 GEIDAI ARTS in Marunouchi 2022, (Tokyo, Japan)
2022 ADF Milano Salone Exhibition, Tortona 37 (Milano, Italy)
2022 Comit colbert award Exihibition 2022, Geidai Museum (Tokyo, Japan)
2021 ADF Milano Salone Exhibition, Tortona 37 (Milano, Italy)
2016 ICFF, (NYC, America)
2015 Milano salone, Zone tortona (Milano, Italy)
矢口周太郎 Shutaro Yaguchi
(YOU ARE WELCOME)
「YOU ARE WELCOME」オーナー。プロップスタイリスト。プロダクトデザイナー。2018年にショップ「YOU ARE WELCOME」をスタートさせる。80年代以降のポストモダンデザインを筆頭に、前衛的で挑発的な造形美のものを中心に、様々な年代やジャンルのアイテムをセレクト。矢口周太郎によるオリジナルの什器も展開している。雑誌やCDジャケット、広告やミュージックビデオの美術/プロップスタイリングも手がけ、アートやプロダクトのデザインも行う。
Owner of “YOU ARE WELCOME,” a prop stylist, and product designer. Started the shop “YOU ARE WELCOME” in 2018. Selects items from various eras and genres, focusing on avant-garde and provocative aesthetics, with postmodern design from the 1980s onwards as a flagship. Also offers original fixtures designed by the owner himself. Engages in art direction and prop styling for magazines, CD jackets, advertisements, and music videos, as well as designing art and products.